ÄLYKÄS RAKENTAMINEN SÄÄSTÄÄ AIKAA JA ENERGIAA

1.2.2017 16:13:56
|
Artikkeli
image

Helsingin Kalasatamaan nouseva REDI-kauppakeskus on täynnä älykkäitä ratkaisuja ja uusinta teknologiaa. Uudessa kaupunkikeskuksessa kiteytyy fiksun Kalasataman tunnuslause “tunti lisää aikaa päivään”. Ilmariselle REDI on vastuullista sijoittamista kestävään kaupunkirakentamiseen.

Helsingin uusi Kalasatama on paitsi 20 000 ihmisen asuinalue, myös älykkään kaupunkikehityksen koekenttä.

– Tavoitteena on luoda niin resurssiviisas kaupunginosa, että asukkaille säästyy tunti lisää omaa aikaa päivässä, Fiksu Kalasatama-hankkeen vetäjä Veera Mustonen kiteyttää.

Alueen sydän on vuonna 2018 avattava REDI-kauppakeskus ja sen yläpuolelle kohoavat 8 tornitaloa. Ilmarinen on 30 prosentin osuudellaan kauppakeskuksen merkittävä omistaja.

Uusi Kalasatama on oikeastaan kokonainen kaupunki pienoiskoossa. REDIä rakentavan SRV:n tuotantojohtaja Kalle Maurialan mukaan Kalasataman uudessa keskuksessa liikenne on entistä useammin pystysuuntaista.

– Alimpana on 2 000 auton pysäköintilaitos, sieltä noustaan asuntoihin ja kauppakeskukseen. Tämä on oikea kaupunkikeskus: asumista, palveluja, viihdettä, työpaikkoja. Se on hyvä pohja “tunti lisää aikaa päivään”-ajatukselle, Mauriala toteaa.

– REDI on meidän mielestämme kestävää rakentamista olemassaolevaan infrastruktuuriin, keskelle tiivistä kaupunkia. On esimerkiksi aivan poikkeuksellista, että metro tulee suoraan kauppakeskuksen kolmanteen kerrokseen, Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Rajakoski jatkaa.Niina Rajakoski

Fiksuinta on sijainti

Kalasataman REDIn fiksuin ratkaisu on sen sijainti.

– REDI on liikenteellisesti äärimmäisen hyvällä paikalla, lähellä keskustaa, mutta ei ydinkeskustan niemen muodostamassa sumpussa, Mauriala pohtii.

Asiakasvirrat ovat Suomen mittakaavassa huikeat: Kalasataman läpi kulkevan kolmen pääväylän kautta ajaa yli 100 000 autoa päivittäin.
Ilmarisen uudet ilmastoperiaatteet korostavat, että eläkevarojen vastuullisen sijoittamisen tulee samalla hillitä ilmastonmuutosta. Periaatteet eivät suosi kertakäyttörakentamista.

– Esimerkiksi käyttöikävaatimukset ovat Ilmarisella normaalia pidempiä: rakennuksen rungolle 100 vuotta ja julkisivulle 50 vuotta, kertoo Rajakoski.

Toimitilojen rakennuttamisessa Ilmarinen edellyttää vähintään LEED-kulta -ympäristöluokitusta. Luokitus asettaa tiukat vaatimukset esimerkiksi rakennusmateriaalien valinnalle ja energiatehokkuudelle.

– Rakentamisessa fiksuus on sitä, että asiat tehdään entistä tehokkaammin, ja mietitään teknisiä ratkaisuja vielä vähän pidemmälle, Rajakoski kertoo.

Niinpä REDIssä päätettiin ottaa vielä yksi askel eteenpäin. Kauppakeskuksen ympäristöluokitus on korkein mahdollinen, LEED Platina. LEED Platina -sertifikaatti on ohjannut koko hankkeen suunnittelua äärimmäisen ekotehokkaaksi: alueen jätteitä kuljettaa roska-autojen sijasta alipaineistettu imujärjestelmä, kauppakeskusta jäähdyttää energiatehokas kaukokylmä, rakennuksen led-valaistus on toteutettu vaihdettavilla lampuilla.

Kaupunkia kehitetään yhdessä

Fiksua kaupunkirakentamista on myös se, että Kalasatamaa kehitetään joustavasti yhdessä asukkaiden, yritysten ja kaupungin kanssa. Veera Mustonen mainitsee esimerkkinä joustotilapalvelun, jonka avulla asukkaat voivat helposti löytää vapaita tiloja kokoontumisiin, harrastuksiin tai lyhytaikaiseen työntekoon. Tilojen haltijat puolestaan voivat tarjota omia tilojaan käyttöön sellaisina aikoina, kun heillä ei ole niille käyttöä.

– Kauppakeskuksessa voisi samaan tapaan miettiä pysäköintipaikkojen fiksua käyttöä, Veera Mustonen ehdottaa.

Vastaavanlaisia uusia digipalveluita kuluttajien ja asukkaiden avuksi etsittiin syyskuussa 2016 SRV:n järjestelmässä REDIHACK-tapahtumassa. Hackathonin voittajaksi seuloutui tekoälypalvelu Get Jenny, jolta kauppakeskuksen asiakas voi kysyä apua tai vaikkapa tilata ruokaa pikaviestipalveluissa.

Asukkaille on luvassa tunti lisää aikaan päivään, mutta miten fiksu kaupunkirakentaminen hyödyttää kaupunkia ja kiinteistösijoittajia?

– Kaupungeilla on tulevaisuudessa tiukat ilmastotavoitteet. Kalasatamassa on tiukasti sitouduttu kestävään kehitykseen, kertoo Mustonen.

Sijoittajille fiksu rakentaminen näkyy kiinteistön arvon nousuna. Rakennusten ylläpito niiden elinkaaren aikana on halvempaa, kun rakennetaan energiatehokkaasti ja hyödynnetään automaatiota.

– Fiksuus näkyy viivan alla, Veera Mustonen toteaa.

REDI pähkinänkuoressa

Helsingin Kalasatamaan nousevat kaupungin ensimmäiset pilvenpiirtäjät, korkeimmillaan 132 metriin. REDIn kahdeksan tornitalon juuressa, puistojen ja rantapromenadin ympäröimänä, on Helsingin kantakaupungin suurin kauppa- ja elämyskeskus. Kauppakeskus avataan kokonaisuudessaan 2018 ja koko REDI valmistuu 2022 mennessä.

Teksti: Petja Partanen
Kuvat: SRV ja Forum Virium