Osallistumme Sähköjärjestelmän tuki -menettelyyn
Kantaverkkoyhtiö Fingrid kehitti vapaaehtoisen Sähköjärjestelmän tuki -menettelyn. Ilmarinen on siinä mukana. Jos menettely käynnistetään, se saattaa vaikuttaa kiinteistön olosuhteisiin hetkellisesti.
Kantaverkkoyhtiö Fingridin Sähköjärjestelmän tuki -menettelyllä (fingrid.fi) on tarkoitus hyödyntää ne joustomahdollisuudet, joita säätösähkömarkkinoiden ulkopuolella on. Näin pyritään välttämään mahdollisia sähkökatkoja talvella 2022–2023.
Vastuullisena toimijana me Ilmarisessa olemme mukana varmistamassa, että koteihin, yrityksiin ja laitoksiin riittää sähköä. Omistamme noin 130 kiinteistöä: asuintaloja, toimistorakennuksia ja varastoja.
Mikä Sähköjärjestelmän tuki -menettely?
Fingridillä on mahdollisen sähköpulan varalle kolmiportainen asteikko (fingrid.fi), joka kuvaa tilanteen vakavuusastetta:
1. sähköpula on mahdollinen
2. sähköpulan riski on suuri
3. sähköpula
Sähköjärjestelmän tuki -menettely otetaan käyttöön, jos joudutaan vaiheeseen kaksi eli sähköpulan riski olisi suuri. Näin olisi, jos kaikki Suomesta saatavilla olevat säätösähkömarkkinoiden ylössäätötarjoukset olisi käytetty eikä naapurimaistakaan olisi saatavissa lisää sähköä. Sähköjärjestelmän tuki -menettely olisi siis osaltaan turvaamassa sähkön riittävyyttä.
Miten menettely vaikuttaa Ilmarisen vuokralaisiin?
Jos Sähköjärjestelmän tuki -menettely aktivoidaan, Fingrid ilmoittaa asiasta Ilmariselle. Ilmoituksen jälkeen alamme heti säädellä sähkön kulutusta.
Jos menettely otetaan käyttöön, kerromme siitä heti kiinteistön edustajalle (asiakkuuspäällikölle, kiinteistö- ja palvelupäällikölle tai tekniselle managerille). He viestivät asiasta vuokralaisille.
Menettelyn aikana rakennuksissa ilmanvaihtoa rajoitetaan tai sammutetaan kokonaan tietyksi ajaksi. Tämä saattaa vaikuttaa hetkellisesti kiinteistön tilojen ilmanlaatuun.
Toivomme myös, että vuokralaiset itsenäisesti säästävät energiaa.
Lue lisää:
- Ilmarinen varautuu mahdollisiin sähkökatkoihin
- Ilmarisen energiansäästövinkit tavoittavat yli 15 000 ihmistä
Ajankohtaista
Saitko puhelun Ilmarisesta asiakastietojasi koskien?
Jotta voimme tarjota sinulle parasta ja oman tilanteesi huomioivaa asiakaspalvelua, meidän on tunnettava sinut. Otamme yhteyttä asiakkaisiimme asiakastietojen tiimoilta. Päivitämme säännöllisesti lain vaatimia tietoja asiakkaistamme.
Ilmarinen liittyi energiatehokkuussopimukseen kaudelle 2026–2035
Ilmarinen liittyi valtakunnalliseen energiatehokkuussopimukseen vuosille 2026–2035. – Haluamme jatkaa pitkäjänteistä työtämme energiatehokkuuden parantamiseksi, rakennuttajapäällikkö Niina Nurminen Ilmarisesta sanoo.
EPSI Rating: Ilmarisella on työeläkealan tyytyväisimmät asiakkaat
Ilmarisen asiakkaat ovat työeläkealan tyytyväisimmät, selviää EPSI Ratingin tuoreesta tutkimuksesta.