Blogit

Mikä tunne sinulle tulee, kun pomo soittaa?

Puhelin soi. Ruudulla näkyy, että pomo soittaa. Mikä on ensimmäinen ajatuksesi – ilahdutko vai ahdistutko?

Kysymys on aiheuttanut lähes poikkeuksetta hermostunutta naurua, kun olen sen erilaisissa työyhteisöissä esittänyt. Kunnia kysymyksestä kuuluu eräälle entiselle kollegalleni Filosofian Akatemialta, sillä törmäsin siihen ensimmäisen kerran hänen valmennuksissaan ja ihastuin simppelin kysymyksen voimaan.

Tilanne on tunnistettava: esihenkilön soittaessa syke nousee ja päässäsi risteilee kysymyksiä, mitä olet unohtanut tai missä olet mahdollisesti mokannut. Tai sitten herää orastava ärtymys: taasko sieltä tulee uusia töitä tai deadlineja, vaikka nyt on kiire muutenkin!

Mistä reaktio kertoo ja miksi esihenkilönä siitä kannattaa olla tietoinen? Taustalla voi olla kokemus hiljaisuudesta hyvänä merkkinä: puhelin ja Teams piippaavat vain silloin, kun joku haluaa tai tarvitsee jotain. Moni kuitenkin sanoo tunnistavansa ensireaktion, vaikka suhde omaan esihenkilöön olisi hyväkin. Siksi johtajan kannattaa kiinnittää huomiota vuorovaikutuksen määrään ja laatuun.

Vuorovaikutuksen tasapaino tukee työkyvyn johtamista

Meillä kaikilla on töissä tilanteita, kun pitää soittaa kollegalle ja muistuttaa vaikkapa deadlinesta. Esihenkilöillä tulee myös vastaan tilanteita, kun täytyy antaa korjaavaa palautetta tai muuten nostaa vaikeita asioita keskusteluun. Työelämään kuuluu, että me odotamme ja vaadimme toisiltamme asioita. Ei kuitenkaan ole kenenkään edun mukaista, että vuorovaikutus määrittyy vain tällaisten tilanteiden kautta.

Suhteessa kuin suhteessa tarvitaan positiivista vuorovaikutusta tasapainottamaan niitä hetkiä, kun arki ei suju täysin saumattomasti. Se voi olla positiivista palautetta, epävirallisissa Teams-kanavissa meemien jakamista tai ihan vain kuulumisten kysymistä. Esihenkilöroolissa vuorovaikutukseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Rooliin liittyvä hierarkia voi ajaa ihmisiä helposti kauemmas, vaikka esihenkilö itse toivoisi toisin.

Esihenkilöiden näkökulmasta kyse on myös työkyvyn johtamisesta. Työkyvyn johtamisessa olennaista on tunnistaa ja reagoida työkyvyn haasteisiin varhaisessa vaiheessa. Kynnys ottaa työkykyyn liittyviä huomiota työntekijän kanssa puheeksi madaltuu huomattavasti, jos puheyhteys on jo valmiiksi auki ja luottamusta rakennettu arjessa.

Voiko pomo soittaa, vaikka ei tarvitsisikaan mitään?

Tähän kaikkeen tarvitaan tietysti esihenkilöiden aikaa. Esihenkilöiden kokema kiire ja liiallinen työmäärä tuntuu kuitenkin olevan ikuisuusongelma monilla työpaikoilla. Sama huomio nousi esiin myös Työterveyslaitoksen Miten Suomi voi?  -tutkimuksessa (ttl.fi): esihenkilöillä on vähemmän monia kuormittavia työn vaatimuksia kuin työntekijöillä, mutta liiallinen työmäärä on poikkeus sääntöön.

Esihenkilön mahdollisuutta johtaa täytyisi varjella arjen jatkuvalta pikkusälältä. Tähän tarvitaan yhteisiä rakenteita, johdon tukea ja esihenkilöille mahdollisuutta priorisoida omaa työtään. Empaattinen esihenkilö saattaa muuten uuvuttaa itsensä yrittäessään vastata kaikkiin risteäviin odotuksiin.

Myös hybridityö on tuonut oman lusikkansa soppaan: kun satunnaiset kohtaamiset ja kuulumistenvaihdot vähenevät, niin tarve vuorovaikutuksen suunnitelmalliselle pohdinnalle kasvaa. Se voi aluksi tuntua vaikealta, jos on tottunut ajatukseen, että luottamus tarkoittaa työntekijän jättämistä rauhaan. Kerran eräs esihenkilö sanoitti asiaa hyvin pohtimalla, että yhteydenottaminen tuntuu kyttäämiseltä. Siksi on aika yhdessä purkaa tarinaa siitä, että pomo ottaa yhteyttä vain silloin kun tarvitsee tai haluaa jotain. Luottamus ei saa tarkoittaa sitä, että työntekijä jätetään vahingossa yksin.

Haastan jokaista miettimään omaa vuorovaikutustaan työyhteisössä. Otanko yhteyttä vain silloin, kun tarvitsen jotain? Entä millainen tunne vastaanottajalla herää, kun sinun nimesi vilkkuu puhelimen ruudulla?

Niina Hinkkanen
kehittämispäällikkö, Ilmarinen

Lue lisää:

  • Ville Vallaton 17.1.2025 klo 20.34
    Kateltiin tänään mamman kanssa paljonko 300 maailman suurimmalla eläkerahastolla on eläkevaroja? 22,6 biljoonaa euroa. Suomalaiset eläkeyhtiöt ovat nyt arvoltaan 270 miljardia euroa eli 1,2%. Muutenkin suomalaiset eläkeyhtiöt olivat suurelta osin top 100 sisällä. Eli hyvässä seurassa ollaan mekin mamman kanssa. Kyllä kannattti paiskia kummankin yhteensä 90 vuottaa raakaa kokoaikaista palkkatyötä vikisemättä ja kasvattaa siinä samalla täyspäiset pennut jatkamaan eläkeyhtiöiden kakun kasvattamista raaalla palkkatyöllä kunnes itsekkiin taas pääsevät vuorollaan naatiskelemaan oloneuvoksien titteleistä jne. Muuten, jos omat työaikaiset pomot soittaa niin sit olis päällimmäisenä tunteena täällä ainakin ihmettely. Koska suurin osa on kasvanut koiranputkea jo pitkään.
    Vastaa kommenttiin
    • Valistunut työeläkeläinen 22.1.2025 klo 21.49
      Hyvin kirjoitettu, koska tulevaisuutta rakennetaan aina juuri nyt. Mitä tahansa teetkin, rakennat tulevaisuuttasi. Jos teet mitä sattuu , se on tulevaisuutesi. Jos sinulla on päämäärä, sellainen on sinulle tuleva.
      Vastaa kommenttiin

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 25.11.2025

Talouden sumuverho väistyy - Tuottavuusloikan kynnyksellä vai kuplan reunalla?

Taloudesta puhutaan usein kuin säästä: kaikki tietävät, että se voi muuttua nopeasti, mutta harva osaa ennustaa sitä täsmälleen oikein. Viime vuodet ovat olleet taloudessa varsin epävakaisia. Taustalla ovat olleet korkojen nousu, inflaatiohuoli, geopoliittiset myrskyt sekä kotimainen synkkyyden perinne. Siksi on tärkeää pysähtyä katsomaan, mitä markkinoilla oikeasti tapahtuu. Ja se tarina on mielenkiintoisempi kuin yleinen tunnelma antaa ymmärtää.

Talouden sumuverho väistyy - Tuottavuusloikan kynnyksellä vai kuplan reunalla?

Blogit 20.11.2025

Ottakaa töihin!

Nuorten työkykyä ei uhkaa työelämän kuormitus, vaan se, ettei työelämään päästä edes kiinnittymään. Paras tapa edistää nuorten työkykyä on antaa heille työpaikka.

Ottakaa töihin!
Lisää ajankohtaisia artikkeleita
Sivu päivitetty viimeksi