Työnantaja, näet nyt asiakashyvityksen määrän verkkopalvelustamme
Olemme laskeneet lopulliset, TyEL-maksua pienentävät asiakashyvitykset, jotka näkyvät 5.3. alkaen verkkopalvelussamme. Edelleen parantunut kustannustehokkuutemme näkyy suoraan pienempinä työeläkemaksuina työnantaja-asiakkaillemme.
Pääsääntöisesti maksua alentavat asiakashyvitykset huomioidaan tulevilla TyEL-laskuilla maaliskuusta alkaen. Jos sinulla on erääntyneitä, maksamattomia laskuja, hyvitykset huomioidaan ensin niihin.
Verkkopalvelustamme kohdasta Tiliote näet hyvityksen määrän sekä sen, miten hyvitykset on kohdistettu. Tämän pääset katsomaan verkosta 9.3. alkaen.
Mahdollisia vakuutusmaksupalautuksia varten tarvitsemme tilinumeron. Ilmoitathan sen meille samalla mahdollisia palautuksia varten.
Tänä vuonna palautettavat asiakashyvitykset lasketaan uuden mallin mukaisesti. Asiakashyvitykset perustuvat ainoastaan työeläkeyhtiön vakavaraisuuteen. Ilmarisen vahva vakavaraisuus on seurausta pitkäjänteisestä sijoitustoiminnasta ja hyvistä sijoitustuotoista.
Lue lisää asiakashyvityksistä
Käytämme verkkopalvelussamme Suomi.fi-tunnistusta.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista
Hoitokustannuksen hinnoittelu muuttui vuoden 2023 alussa
Vuoden 2023 alusta alkaen työeläkemaksun hoitokustannus on määräytynyt työeläkeyhtiökohtaisesti. Hoitokustannus on se osa maksua, jolla katetaan eläkeyhtiön toiminnasta, eli vakuutusten ja eläkkeiden hoitamisesta aiheutuneet kustannukset.
Ilmarisen kustannustehokkuus parani edelleen vuonna 2023, kun vakuutusmaksutulo kasvoi 4 prosenttia ja hoitokulut laskivat 5 prosenttia. Asiakkaamme hyötyvät suoraan tehokkuutemme parantumisesta: laskimme Ilmarisen työeläkevakuutusmaksun hoitokustannusosaa 20 prosentilla vuoden 2024 alusta.
Erinomaisen vakavaraisuuden ansiosta Ilmarinen palauttaa tänä vuonna asiakkailleen asiakashyvityksinä 123,5 miljoonaa euroa.
Hoitokustannus määräytyy yhtiökohtaisesti ja on aina ajantasainen. Jokainen eläkeyhtiö perii hoitokustannusta vain tarvittavan määrän, eikä systemaattista ylijäämää synny. Näin vakuutusmaksuun ei tule jälkikäteen yllätyksiä, eikä vuositason tarkastuksia enää tarvita.
Ilmarisen hoitokustannus alenee 20 % vuonna 2024
Asiakashyvitykset milj. euroa ja suhteessa palkkasummaan

Vuonna 2020 työeläkeyhtiöt pidättäytyivät asiakasyrityksille maksettavista asiakashyvityksistä työnantajan maksun alennuksen ajalta. Vuodelta 2020 kertynyt asiakashyvitys oli näin ollen vain kolmasosa normaalivuonna kertyvästä asiakashyvityksestä.
Lue lisää
Ilmarisen tilinpäätös 2023: Sijoitustuotto oli 5,8 % ja kustannustehokkuus parani edelleen
Otamme käyttöön Suomi.fi-tunnistuksen verkkopalvelussamme myös työnantajille
Ajankohtaista
Työeläkemaksut vuodelle 2026 on vahvistettu
Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut vuoden 2026 työeläkevakuutusmaksut. Työnantajan eläkevakuutuksen (TyEL) keskimääräinen perittävä maksu on 24,4 prosenttia palkkasummasta vuonna 2026.
Eläke- ja kuntoutusasioiden asiakaspalvelu suljetaan torstaina 20.11. kello 12
Ilmarisen eläke- ja kuntoutusasioiden asiakaspalvelu suljetaan torstaina 20.11. jo kello 12.
Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän lasku hidastui – olisiko positiivinen kierre käynnistymässä?
Työntekijämäärä väheni lokakuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä -0,2 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Positiivisia merkkejä on nyt kuitenkin havaittavissa.