Företagare – så här ger du fullmakt att sköta dina FöPL-ärenden

Vi vill erbjuda ett enkelt och datasäkert sätt att uträtta ärenden för din räkning i vår tjänst. Nu kan du även som företagare ge en annan person eller organisation fullmakt att sköta dina FöPL-ärenden.

Suomi.fi-fullmakter för FöPL-ärenden

Du kan ge en annan person fullmakt att sköta dina FöPL-försäkringsärenden i vår tjänst. Detta lyckas när du ger personen nödvändiga fullmakter i Suomi.fi-tjänsten. När du har gett fullmakt kan en annan person sköta dina FöPL-ärenden i vår webbtjänst och per telefon via vår kundtjänst.

Vi förhåller oss allvarligt till skyddet av dina uppgifter och informationssäkerhet. När fullmakten är i skick identifierar vi personen som uträttar ärenden för dig genom stark autentisering. Därefter kontrollerar vi med hjälp av Suomi.fi-tjänsten att hen har rätt att sköta dina försäkringsärenden. 

Läs mer om Suomi.fi-fullmakt (suomi.fi)

Anvisningar för Suomi.fi-fullmakter:

För det första:

  1. Gå till adressen Suomi.fi och identifiera dig med nätbankskoder eller mobilcertifikat
  2. Gå till fullmakter, välj personliga fullmakter och gå till e-tjänsten
  3. Välj Ge fullmakter i menyn till vänster på e-tjänstens ingångssida.

Till följande:

  1. Lägg till den person eller det företag som du vill ge fullmakt att uträtta ärenden för din räkning. Du behöver personbeteckning eller FO-nummer för personen eller företaget (redovisningsbyrå eller mäklare) du vill befullmäktiga.
  2. Sök med sökordet Ilmarinen och välj Behandling av FöPL-försäkrings- och -betalningsuppgifter.
  3. Välj giltighetstid för fullmakten.
  4. Kontrollera sammandraget och bekräfta fullmakten.

Gå till att ge fullmakter

  1. Du kan annullera en enskild fullmakt eller alla fullmakter samtidigt när de inte längre behövs.

    Gör så här för att annullera en fullmakt självständigt:

    1. Logga in på Suomi.fi-fullmakter.
    2. Välj rollen Agera som dig själv och klicka på knappen Gå till Suomi.fi-fullmakter.
    3. På sidan Givna fullmakter ser du alla personer du har gett fullmakter till, och på sidan Mottagna fullmakter ser du dem som har gett dig fullmakter.
    4. Du kan välja en eller flera parter och annullera alla fullmakter för dem. Genom att klicka på partens namn kan du välja enskilda fullmakter att annullera.
    5. Klicka slutligen på knappen Annullera valda fullmakter.

     

    Observera att den person som fått fullmakten inte får någon information om annulleringen, så du måste meddela hen själv.

    Om du inte kan logga in på Suomi.fi-fullmakter eller av någon annan anledning inte kan annullera fullmakterna självständigt, kan du begära annullering på basis av ansökan på Suomi.fi-fullmakter-sidorna.

    Med hjälp av urvalskorgen kan du också annullera alla fullmakter du har gett till och fått från en viss person på en gång. Läs mer om hur du använder urvalskorgen på Suomi.fi-fullmakter-sidorna.

    Kontrollera regelbundet att dina fullmakter är aktuella och annullera de som inte längre behövs.

  2. Om du har den nödvändiga fullmakten och agerar som privatperson, till exempel som företagaren make/maka, loggar du in i vår webbjänst så här:

    1. Logga in i vår webbsida och identifiera dig med dina bankkoder eller mobilcertifikat
    2. Välj Agera på en företagares vägnar som din roll
    3. Välj företagaren du representerar i Suomi.fi-tjänsten
    4. Klicka på Välj och gå till tjänsten
    5. Du kan nu använda tjänsten precis som företagaren själv. Observera att uppgifter om företagaren egen pension endast är tillgängliga för företagaren själv

     

    Du kan inte logga in i vår tjänst om företagaren du representerar inte har en FöPL-försäkring hos oss. I så fall informerar vi dig om att försäkringen inte är i kraft hos oss. Vi meddelar också om den nödvändiga fullmakten saknas och ger anvisningar om hur du ska gå vidare.

  3. Om du representerar ditt företag, till exempel som anställd på en bokföringsbyrå eller mäklarfirma, loggar du in i vår webbtjänst för att sköta ärenden för en företagare så här:

    1. Logga in i vår webbsida och identifiera dig med dina bankkoder eller mobilcertifikat
    2. Välj Agera på en företagares vägnar som din roll
    3. Välj Företräda ett företag i Suomi.fi-tjänsten från högra sidan av sidan
    4. Välj det företag du representerar och klicka på Bekräfta och fortsätt
    5. Välj företagaren du representerar i Suomi.fi-tjänsten
    6. Klicka på Välj och gå till tjänsten
    7. Du kan nu använda tjänsten precis som företagaren själv. Observera att uppgifter om företagaren egen pension endast är tillgängliga för företagaren själv.

     

    Du kan inte logga in i vår tjänst om företagaren du representerar inte har en FöPL-försäkring hos oss. I så fall informerar vi dig om att försäkringen inte är i kraft hos oss. Vi meddelar också om den nödvändiga fullmakten saknas och ger anvisningar om hur du ska gå vidare.

Om du är arbetsgivare kan du läsa anvisningarna här!

Gå till anvisningarna

Ge fullmakt till bokföringsbyrån

Vi rekommenderar att du ger din bokföringsbyrå ärendefullmakt i Suomi.fi-tjänsten, varvid bokföringsbyrån kan ge den bokförare som sköter dina försäkringsärenden representationsfullmakt. På så sätt säkerställer du att även din bokföringsbyrå kan sköta dina FöPL-ärenden i vår webbtjänst och per telefon via vår kundtjänst. Ärendet kan skötas antingen så att en representant för din bokföringsbyrå skickar dig en begäran om fullmakt som du godkänner eller så att du själv ger fullmakten.

Så här ger du din bokföringsbyrå en Suomi.fi-fullmakt

Om du också har en ArPL-försäkring från oss, ge din bokföringsbyrå fullmakt att sköta dina ArPL-ärenden samtidigt.

Se anvisningarna här

Bokföringsbyrå, be om ärendefullmakt

För att bokföraren ska kunna sköta FöPL-kundens ärenden måste företagaren först ge bokföringsbyrån en ärendefullmakt. En bokföringsbyrå som fått ärendefullmakt ger bokföraren representationsfullmakt.

Bokföraren kan också begära en fullmakt av kunden i Suomi.fi-tjänsten om hen har en registreringsroll som berättigar till det eller en representantens fullmaktsrätt av bokföringsbyrån.

För att du ska kunna begära ärendefullmakter för din organisations räkning ska du kontrollera att du har rätt att representera din organisation.

Gör så här när du vill begära ärendefullmakter för en organisations räkning:

  1. Identifiera dig i Suomi.fi-fullmakter.
  2. Välj Företagets fullmakter som ärenderoll.
  3. Välj det företag, den förening eller ett annat samfund för vars räkning du vill begära ärendefullmakt.
  4. Välj Begär fullmakter.

Skeden i begäran om fullmakt:

  1. Välj först av vem du begär fullmakt. Du behöver fullmaktsgivarens, det vill säga företagarens, personbeteckning och namn.
  2. Du hittar våra fullmaktsärenden i Suomi.fi-tjänsten med sökordet "Ilmarinen".
  3. Begär ärendefullmakt för Behandling av FöPL-försäkrings- och betalningsuppgifter i Suomi.fi-tjänsten.
  4. Därefter ska din kundföretagare godkänna begäran om fullmakt.
  5. När du har fått ärendefullmakt av företagaren ska din bokföringsbyrå ännu bevilja den person som sköter företagarens ärenden, det vill säga bokföraren, representationsfullmakt på suomi.fi.
  6. Nu kan hen sköta företagarens ärenden i vår nättjänst och per telefon via vår kundtjänst.

Gå till att begära fullmakt i tjänsten Suomi.fi (suomi.fi)

  1. Du får representationsfullmakt av en person som sköter Suomi.fi-ärenden vid din bokföringsbyrå.
  2. På så sätt kan du uträtta ärenden för företagarens räkning i vår nättjänst och per telefon via vår kundtjänst.

Ge fullmakt till en mäklarbyrå

För att en mäklarbyrå ska kunna sköta dina FöPL-ärenden i vår nättjänst och per telefon via vår kundtjänst behöver den ärendefullmakt. Du kan ge ärendefullmakt i Suomi.fi-tjänsten.

Vi rekommenderar att du befullmäktigar mäklarbyrån med ärendefullmakt, varvid mäklarbyrån kan ge mäklaren som sköter dina försäkringsärenden representationsfullmakt. Om mäklaren byts ut kan mäklarföretaget själv uppdatera representationsfullmakten och du behöver inte bevilja åtkomsträttigheter på nytt.

Innan du börjar ge fullmakt behöver du mäklarbyråns FO-nummer.

Så här ger du mäklaren Suomi.fi-fullmakt

Om du också har en ArPL-försäkring från oss, ge din mäklarbyrå fullmakt att sköta dina ArPL-ärenden samtidigt.

Läs anvisningarna här

Representant för en mäklarbyrå – gör så här

När du vill sköta din kundföretagares FöPL-ärenden i vår webbtjänst eller per telefon via vår kundtjänst behöver du en Suomi.fi-fullmakt av företagaren. Suomi.fi-fullmakter är elektroniska fullmakter som gör det möjligt att uträtta ärenden för någon annans räkning.

Så här sköter du din mäklarbyrås fullmaktsärenden

Om Suomi.fi-fullmakter ännu inte används i stor utsträckning på din mäklarbyrå, börja med att skapa en verksamhetsmodell för befullmäktigande. Ett bra sätt är att utse en mäklare eller någon annan ansvarsperson vid din mäklarbyrå som huvudanvändare av Suomi.fi-fullmakter.

När du ger denna person representantens fullmaktsrätt kan hen administrera fullmakter på din mäklarbyrå. Med representantens fullmaktsrätt kan huvudanvändaren be kunderna om ärendefullmakter och dela representationsfullmakter till mäklare.

Suomi.fi-fullmakter kan begäras och ges till exempel av:

  • verkställande direktören
  • en person som har rätt att ensam företräda företaget
  • en person som företaget har gett representantens fullmaktsrätt i Suomi.fi-fullmakter
  • styrelsemedlemmar som antecknats i Handelsregistret tillsammans.

Se närmare anvisningar om att ge fullmakter här:

Att ge fullmakter som organisation (suomi.fi).

Välj detta fullmaktsärende för behandling av FöPL-ärenden:

  • Behandling av FöPL-försäkrings- och -betalningsuppgifter.

När du begär en fullmakt i Suomi.fi-tjänsten hittar du vårt fullmaktsärende med sökordet "Ilmarinen".

Om ditt kundföretag är arbetsgivare hittar du mer information här.

Först behöver du en ärendefullmakt av din kund

För att du ska kunna sköta din kunds FöPL-ärenden behöver du en ärendefullmakt av företagaren. Företagaren godkänner ärendefullmakten i Suomi.fi-tjänsten. Läs först anvisningarna och be sedan om fullmakt.

Så här ber du mäklarbyrån om fullmakt att uträtta ärenden för kundens räkning i vår webbtjänst (suomi.fi).

Begär fullmakt (suomi.fi)

Dela sedan fullmakten till mäklarbyråns övriga användare

När din mäklarbyrå har fått en ärendefullmakt av företagaren befullmäktigar mäklarbyråns verkställande direktör eller någon annan person med namnteckningsrätt en utsedd person på mäklarbyrån att fungera som huvudanvändare för Suomi.fi-fullmakterna. Därefter administrerar huvudanvändaren fullmakterna på din byrå.

Med representantens fullmaktsrätt kan din arbetstagare

  • begära ärendefullmakter av kunder och
  • dela representationsfullmakter till mäklare.

Innan du börjar befullmäktiga behöver du:

  • personbeteckningen för mäklaren som befullmäktigas
  • företagarens personbeteckning – du behöver personbeteckningen för att kunna begränsa mäklarens behörighet till endast denna företagares ärenden.

Så här ger du mäklaren representationsfullmakt i Suomi.fi-tjänsten (suomi.fi).

Organisationens befogenheter kan upphävas av varje medlem av styrelsen samt av en person som har registrerad ensamrätt i registret, när befullmäktigaren är ett företag eller en förening. Dessutom kan befogenheten upphävas av vem som helst av de berättigade personerna som är registrerade i handelsregistret, när befullmäktigaren är ett aktiebolag eller en ekonomisk förening. 

En person som har fått fullmakt kan upphäva de beviljade fullmakterna i de ärenden där han eller hon har fått fullmaktsrätt. En person som har fått fullmakt som företrädare kan upphäva de mottagna fullmakterna i de ärenden där han eller hon har fått företrädares fullmaktsrätt. 

Gör så här när du vill annullera en fullmakt på egen hand: 

  1. Identifiera dig i Suomi.fi-fullmakter. 
  2. Välj Uträtta ärenden för ett företag eller samfund som ärenderoll och den organisation vars fullmakter du vill annullera. 
  3. På sidan Givna fullmakter ser du alla fullmaktstagare som du har gett fullmakter och på sidan Erhållna fullmakter ser du de fullmaktsgivare av vilka du har fått fullmakter.  
  4. Du kan välja en eller flera parter och annullera alla deras fullmakter. När du klickar på namnet på en part, kan du välja enskilda fullmakter som du vill annullera.
  5. Klicka till sist på Annullera

 

Fullmaktstagaren får inte information om annullering av fullmakten, utan du ska vid behov meddela honom eller henne om detta.

Om din organisation inte självständigt kan annullera fullmakter, kan detta göras baserat på en ansökan via tjänsten för tjänstemannabemyndigande hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Visste du att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kundtjänst hjälper dig i frågor som gäller Suomi.fi-fullmakter.

FöretagsFinlands telefontjänst (suomi.fi)
Sidan uppdaterades senast