Näin viestimme asiakkaillemme

Erilaiset kalasteluyritykset ovat yleistyneet, ja uudenlaisia tapoja huijata verkkopalveluiden käyttäjiä ilmaantuu jatkuvasti lisää. Kalastelulla tarkoitetaan epärehellisten toimijoiden yrityksiä saada tietoonsa esimerkiksi ihmisten henkilötietoja, verkkopankkitunnuksia tai käyttäjätunnuksia. Kalastelu on yleiskäsite erilaisille verkkohuijauksille.

Missä Ilmarinen viestii asiakkailleen?

Käytämme viestinnässämme ensisijaisesti omaa verkkosivustoamme osoitteessa ilmarinen.fi. Lisäksi olemme läsnä sosiaalisessa mediassa Facebookissa, X:ssä (entinen Twitter), LinkedInissä, YouTubessa ja Instagramissa.

Otamme yhteyttä asiakkaisiimme kirjeitse, tekstiviestillä, sähköpostilla, soittamalla ja verkkopalvelussamme (kirjautuneet asiakkaat).

Lisäksi lähetämme asiakkaillemme laskuja TyEL- ja YEL-vakuutusmaksuista. Yhteistyökumppanimme TyEL-vakuutusten laskutus- ja maksuasioissa on Lowell.

Lue lisää sähköisestä TyEL-laskutuksesta

YEL-laskun saat sähköisenä pääsääntöisesti joko yrityksesi laskunkäsittelyjärjestelmään tai verkkopankkiisi.

Lue lisää sähköisestä YEL-laskutuksesta

Suojattu sähköposti

Kun meillä on sinulle luottamuksellista asiaa, eli viestiessämme jotain henkilökohtaista tai arkaluonteista, lähetämme sinulle niin kutsutun suojatun viestin. Saat meiltä sähköpostiviestin, joka sisältää linkin, jonka kautta pääset lukemaan itse viestisisällön suojatussa palvelussa 60 päivän ajan.

Lue lisää suojatusta viestistä

Miten Ilmarinen ei viesti asiakkailleen?

Meiltä Ilmarisesta saapuvissa tekstiviesteissä ei koskaan ole linkkiä. Ilmarinen ei myöskään lähesty viesteillä, joissa kysytään käyttäjätunnuksiasi tai salasanojasi.

Jos saat meiltä sähköpostin, jossa on mukana linkkejä, näin voit tarkastaa minne linkki vie: Vie hiiri linkin päälle painamatta sitä. Näet kokonaisuudessaan osoitteen, johon linkki on viemässä. Huijarit ovat taitavia, ja moni heidän luomansa sivu voi ensi vilkaisulta näyttää aidolta.

Näin tunnistat huijaussivun

Muutamat asiat voivat auttaa erottamaan huijaussivun oikeasta Ilmarisen sivusta. Onko esimerkiksi sivuston osoitteen tunnus fi:n sijaan com. Onko osoitteessa kirjoitusvirheitä tai vaikuttaako se huonosti kirjoitetulta.

Näin tunnistat huijausviestin tai -laskun

Lähettäjän sähköpostiosoite tai itse viestin sisältö voi olla epämääräinen ja huonosti kirjoitettu. Jos et tunnista viestissä kerrottua asiaa, viestin lähettäjää tai et ole ostanut laskutettavaa palvelua, voi kyseessä olla huijausyritys.

Emme koskaan ohjaa linkillä suoraan tunnistautumaan tai kirjautumaan

Silloin kun Ilmarinen lähettää sinulle sähköpostin, jossa on kehotus käyttää verkkopalveluamme asiasi hoitamiseen, emme koskaan ohjaa linkillä sinua suoraan tunnistautumaan tai kirjautumaan. Meidän viesteiltämme siirrämme sinut aina ensin Ilmarisen omalle, julkiselle verkkosivulle, josta löytyvää kirjautumisikkunaa voit käyttää huoletta.

Mitä voit itse tehdä tietoturvaasi parantaaksesi?

Omalla toiminnallasi estät tehokkaimmin tietojesi päätymistä vääriin käsiin. Pidä esimerkiksi oman tietokoneesi ja matkapuhelimesi käyttöjärjestelmät ajan tasalla tekemällä laitteen ehdottamat ohjelmistopäivitykset. Opettele tunnistamaan yleisimpiä huijaustapoja ja ole terveen epäluuloinen.

Kun haluat hoitaa asioitasi Ilmarisen palveluissa, kirjaudu niihin aina Ilmarisen verkkosivun kautta. Hakukonetta turvallisempi tapa saapua palveluidemme kirjautumissivulle on kirjoittaa itse selainikkunan osoitekenttään osoite https://www.ilmarinen.fi/. Sivumme osoitekentässä näet osoitteen alussa tunnuksen ’https’ ja sen edessä lukon kuvan. Ne tarkoittavat sitä, että tietoliikenne sivulla on salattua.

Jos kuitenkin epäilet joutuneesi verkkohuijauksen uhriksi, tai että saamasi viesti ei ole meiltä, vaikka allekirjoittajana olisi Ilmarinen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Ensin selvitämme yhdessä, onko saamasi viesti meidän lähettämä vai onko se mahdollinen kalasteluviesti.