
Ilmarinen arvioitiin Suomen vastuullisimmaksi eläkeyhtiöksi
Suomalaiset kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota yritysten vastuullisuuteen, kertoo laaja pohjoismainen bränditutkimus. Ilmarinen arvioitiin eläkeyhtiöistä vastuullisimmaksi.
Ilmarinen nousi toisen kerran peräkkäin eläkealan vastuullisimmaksi yritykseksi Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, jossa selvitettiin kuluttajien näkemyksiä tunnettujen yritysten ja brändien vastuullisuudesta.
Pohjoismaiseen tutkimukseen vastasi kaikkiaan 50 000 kuluttajaa, joista 10 000 Suomessa.
– Olemme hyvin tyytyväisiä siitä, että suomalaiset kokevat Ilmarisen vastuulliseksi eläkeyhtiöksi. Vastuullisuus on keskeinen arvomme ja osa kaikkea tekemistämme. Kannamme vastuuta 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta, joka on keskeinen osa toimeentuloa. Lisäksi vastaamme 46 miljardin euron eläkevaroista, ja haluamme olla vastuullisen sijoittamisen edelläkävijä, sanoo Ilmarisen yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander.
Tietoisuudessa parannettavaa
Tutkimuksessa kuluttajilta kysyttiin yritysten ympäristövastuusta ja sosiaalisesta vastuusta. Molemmilta osa-alueilta kartoitettiin kuluttajien tietämystä ja toisaalta asennetta.
Suomen vastuullisimmaksi brändiksi arvioitiin Valio. Muutenkin elintarvike- ja kaupan alan yritykset menestyivät kyselyssä hyvin.
Eläkealalla tietoisuus yritysten vastuullisuudesta oli selvästi huonommalla tasolla, vaikka asenteet sinänsä olivat melko positiiviset.
– Tämä on meille eläkeyhtiönä iso haaste. Eläketurva koskettaa jokaista työssäkävijää, mutta meillä on vielä paljon tehtävää siinä, että tietoisuus saadaan riittävällä tasolle. Teemme paljon työtä esimerkiksi vastuullisen sijoittamisen edistämiseksi, ja on tärkeää tehdä se näkyväksi. Uskomme, että tulevaisuudessa yhä useampi suomalainen on kiinnostunut siitä, miten hänen eläkevarojaan sijoitetaan, Kiander sanoo.
Vastuullisuuden merkitys noussut
Tutkimuksessa selvitettiin myös kuluttajien asennoitumista vastuullisuuteen ylipäätään. Suomessa vastuullisuuden merkitys oli noussut edellisvuoden tutkimuksesta selvästi: 70 prosenttia suomalaisista vastaajista kertoi käyvänsä keskusteluja yritysten vastuullisuudesta, kun vielä vuosi sitten luku oli 55 prosenttia.
Useampi kuin kolme neljännestä suomalaisvastaajasta kertoi, että vastuullisuus vaikuttaa omiin ostopäätöksiin. Tässä suomalaisten osuus oli tutkimuksen korkein ja ensimmäistä kertaa suomalaiset nousivat vertailussa ruotsalaisten ohi. Toisaalta eri tutkimuksista tiedetään, että vaikutukset todelliseen käyttäytymiseen jäävät usein pienemmäksi, kuin mitä ihmiset kyselyissä kertovat.
Sustainable Brand Index -tutkimuksen toteuttaa ruotsalainen SB Insight Ab. Vastaavaa tutkimusta on tehty vuodesta 2011 lähtien. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna viidessä maassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Suomi ja Hollanti) ja siinä arvioitiin yhteensä 1 148 yrityksen tai brändin vastuullisuutta yli 20 eri toimialalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 50 000 kuluttajaa.
Lisätietoja:
Sustainable Brand Index 2019 -tutkimusraportti
Lue lisää
Vastuussa eläkkeestäsi: Lataa Ilmarisen yritysvastuuraportti
Ajankohtaista

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän väheneminen kiihtyy
Työntekijämäärä laski lokakuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä kaksi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Seuratuista toimialoista jyrkimmin laskivat henkilöstövuokraus ja rakentaminen. Alueellisesti tarkasteltuna työntekijämäärä laski jälleen joka alueella. Jyrkintä lasku oli Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Ilmarisen opiskelijamessut – vielä ehdit mukaan!
Hei opiskelija! Mietitkö, mitä Ilmarinen voisi tarjota sinulle? Millainen olisi unelmien kesätyöpaikkasi? Entä mitä haluaisit tehdä työksesi, kun opinnot ovat paketissa? Oletko pohtinut, mitkä asiat ovat sinulle työpaikassa merkityksellisiä? Ilmoittaudu heti mukaan ja tule kuulemaan, miten monia mahdollisuuksia Ilmarinen tarjoaa sinulle!

Varaudutaan säästämällä sähköä
Vuosi sitten energian säästäminen, Astetta alemmas -kampanja ja Sähköjärjestelmän tuki -menettely olivat todella akuutteja, kun Euroopassa valmistauduttiin vakavaan sähköpulaan. Yhä edelleen energian säästäminen on tärkeää.