Uutinen 9.10.2020

Katso ennakkotiedot työeläkemaksuista vuodelle 2021

Eläketurvakeskuksen ennusteen mukaan TyEL-perusmaksu on 24,8 prosenttia palkkasummasta vuonna 2021. Perusmaksussa ei ole huomioitu työnantajan maksuun liittyviä mahdollisia alennuksia eikä mahdollista maksuluokan vaikutusta. Kirjautumalla työnantajan verkkopalveluun näet jo arvion vuoden 2021 maksuista.

TyEL-maksu jakaantuu työntekijän ja työnantajan välille. Työntekijän osuus pysyy arvion mukaan samansuuruisena kuin vuonna 2020. Työnantajan lopullisen maksun suuruuteen vaikuttavat erilaiset maksunalennukset kuten eläkeyhtiön maksama asiakashyvitys. Työnantajan osuus on maksusta keskimäärin 16,95 %, loppu on työntekijän osuutta.

Jos yrityksen palkkasumma on ollut vuonna 2019 yli 2 125 500 euroa, TyEL-maksun suuruuteen vaikuttaa myös niin sanottu maksuluokka, joka perustuu työntekijöille aiempina vuosina myönnettyihin työkyvyttömyyseläkkeisiin.

Koronakriisi vaikutti vuoden 2021 asiakashyvityksiin siten, että alennetun TYEL-maksun ajalta 1.5. - 31.12.2020 ei kerry asiakashyvityksiä. Vaikka asiakashyvityksiä jaetaan tämän vuoksi vähemmän koko alalla, muita maksun osia pienennetään vastaavasti siten, että kokonaismaksu pysyy samalla tasolla kuin ennen koronakriisiä.

Kokonaisuudessaan yksityisten alojen keskimääräinen työeläkemaksu säilyisi 24,4 prosentissa työntekijän palkkasummasta. Keskimääräisellä maksulla tarkoitetaan maksutasoa, jossa on huomioitu kaikki lopullisen maksun suuruuteen vaikuttavat tekijät.

Löydät lopulliset maksuprosentit verkkosivuiltamme, kun Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut ne. STM vahvistaa vakuutusmaksuprosentit marraskuun aikana.

Tarkasta aina yrityksesi vakuutuksen tai vakuutusten maksuprosentti kirjautumalla verkkopalveluumme. Näet ennusteen ensi vuoden vakuutusmaksuprosentista ja TyEL-maksuista verkkopalvelussamme.

Tilapäisen työnantajan maksu

Ennusteen mukaan tilapäisten työnantajien maksu on 24,8 prosenttia palkasta (25,3 % 1. - 4.2020 / 22,7 % 5. - 12.2020).

Yrittäjän maksu

Yrittäjien eläkemaksu säilyy samalla tasolla kuin tänä vuonna eli alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla 24,10 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 25,60 prosenttia vahvistetusta työtulosta.

Ilmarisen toimitilarakennus ulkoa, kuvituskuva.

Tiedote 15.2.2021

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laskussa – alueelliset erot kasvoivat

Työntekijämäärä laski Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä tammikuussa lähes kuusi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli noin -28 prosenttia. Pohjois-Suomessa matkatoimistojen ja -järjestäjien työntekijämäärä laski jopa noin -70 prosenttia.

Uutinen 3.2.2021

Tunnetko eläketurvasi? Askarruttaako lähestyvä eläke? Vastauksia tarjoilee virtuaalinen eläkeinfo 26.2.

Eläke on huomisen toimeentuloa, joka syntyy tämän päivän työstä. Siksi omasta eläkkeestään kannattaa kiinnostua ajoissa.

Uutinen 13.1.2021

Avtal mellan EU och Storbritannien – inverkan på sociala tryggheten klargörs ännu

Europeiska kommissionen och Storbritannien slutförde förhandlingarna om den framtida relationen och undertecknade avtalet 30.12.2020.