Uutinen 9.10.2020

Katso ennakkotiedot työeläkemaksuista vuodelle 2021

Eläketurvakeskuksen ennusteen mukaan TyEL-perusmaksu on 24,8 prosenttia palkkasummasta vuonna 2021. Perusmaksussa ei ole huomioitu työnantajan maksuun liittyviä mahdollisia alennuksia eikä mahdollista maksuluokan vaikutusta. Kirjautumalla työnantajan verkkopalveluun näet jo arvion vuoden 2021 maksuista.

TyEL-maksu jakaantuu työntekijän ja työnantajan välille. Työntekijän osuus pysyy arvion mukaan samansuuruisena kuin vuonna 2020. Työnantajan lopullisen maksun suuruuteen vaikuttavat erilaiset maksunalennukset kuten eläkeyhtiön maksama asiakashyvitys. Työnantajan osuus on maksusta keskimäärin 16,95 %, loppu on työntekijän osuutta.

Jos yrityksen palkkasumma on ollut vuonna 2019 yli 2 125 500 euroa, TyEL-maksun suuruuteen vaikuttaa myös niin sanottu maksuluokka, joka perustuu työntekijöille aiempina vuosina myönnettyihin työkyvyttömyyseläkkeisiin.

Koronakriisi vaikutti vuoden 2021 asiakashyvityksiin siten, että alennetun TYEL-maksun ajalta 1.5. - 31.12.2020 ei kerry asiakashyvityksiä. Vaikka asiakashyvityksiä jaetaan tämän vuoksi vähemmän koko alalla, muita maksun osia pienennetään vastaavasti siten, että kokonaismaksu pysyy samalla tasolla kuin ennen koronakriisiä.

Kokonaisuudessaan yksityisten alojen keskimääräinen työeläkemaksu säilyisi 24,4 prosentissa työntekijän palkkasummasta. Keskimääräisellä maksulla tarkoitetaan maksutasoa, jossa on huomioitu kaikki lopullisen maksun suuruuteen vaikuttavat tekijät.

Löydät lopulliset maksuprosentit verkkosivuiltamme, kun Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut ne. STM vahvistaa vakuutusmaksuprosentit marraskuun aikana.

Tarkasta aina yrityksesi vakuutuksen tai vakuutusten maksuprosentti kirjautumalla verkkopalveluumme. Näet ennusteen ensi vuoden vakuutusmaksuprosentista ja TyEL-maksuista verkkopalvelussamme.

Tilapäisen työnantajan maksu

Ennusteen mukaan tilapäisten työnantajien maksu on 24,8 prosenttia palkasta (25,3 % 1. - 4.2020 / 22,7 % 5. - 12.2020).

Yrittäjän maksu

Yrittäjien eläkemaksu säilyy samalla tasolla kuin tänä vuonna eli alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla 24,10 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 25,60 prosenttia vahvistetusta työtulosta.

Tiedote 26.4.2024

Ilmarisen sijoitustuotto 3,2 prosenttia, ja tehokkuus parani edelleen

Työeläkeyhtiö Ilmarisen sijoitusten tuotto oli tammi–maaliskuussa 3,2 prosenttia. Yhtiön kustannustehokkuus parani edelleen vakuutusmaksutulon kasvaessa ja eläketurvan tuottamiseen tarvittavien hoitokulujen laskiessa. – Olemme jatkaneet menestyksekkäästi Ilmarisen strategian toteuttamista ja kasvattaneet tuottavuuttamme viimeisten kuuden vuoden aikana merkittävästi, toteaa Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen.

Ilmarisen sijoitustuotto 3,2 prosenttia, ja tehokkuus parani edelleen

Tiedote 15.4.2024

Ilmarisen uudistettu suhdanneindeksi: Työntekijämäärän lasku voimistui

Työntekijämäärä laski maaliskuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä -2,9 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Seuratuista toimialoista eniten laskivat henkilöstövuokraus sekä rakentaminen. Alueellisesti tarkasteltuna työntekijämäärä laski joka puolella Suomea. Uudistettuun suhdanneindeksiin mukaan laskettavat toimialat kattavat nyt valtaosan yksityisestä sektorista.

Ilmarisen uudistettu suhdanneindeksi: Työntekijämäärän lasku voimistui

Uutinen 12.4.2024

Ilmarisen suhdanneindeksi laajenee kattamaan valtaosan yksityisestä sektorista

Ilmarisen vuodesta 2013 asti julkaisema suhdanneindeksi tarjoaa ajantasaista tietoa kansantalouden kehityksestä. Indeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Nyt suhdanneindeksiin mukaan laskettavat toimialat laajentuvat kattamaan valtaosan yksityisestä sektorista.

Ilmarisen suhdanneindeksi laajenee kattamaan valtaosan yksityisestä sektorista