Uutinen 9.10.2020

Katso ennakkotiedot työeläkemaksuista vuodelle 2021

Eläketurvakeskuksen ennusteen mukaan TyEL-perusmaksu on 24,8 prosenttia palkkasummasta vuonna 2021. Perusmaksussa ei ole huomioitu työnantajan maksuun liittyviä mahdollisia alennuksia eikä mahdollista maksuluokan vaikutusta. Kirjautumalla työnantajan verkkopalveluun näet jo arvion vuoden 2021 maksuista.

TyEL-maksu jakaantuu työntekijän ja työnantajan välille. Työntekijän osuus pysyy arvion mukaan samansuuruisena kuin vuonna 2020. Työnantajan lopullisen maksun suuruuteen vaikuttavat erilaiset maksunalennukset kuten eläkeyhtiön maksama asiakashyvitys. Työnantajan osuus on maksusta keskimäärin 16,95 %, loppu on työntekijän osuutta.

Jos yrityksen palkkasumma on ollut vuonna 2019 yli 2 125 500 euroa, TyEL-maksun suuruuteen vaikuttaa myös niin sanottu maksuluokka, joka perustuu työntekijöille aiempina vuosina myönnettyihin työkyvyttömyyseläkkeisiin.

Koronakriisi vaikutti vuoden 2021 asiakashyvityksiin siten, että alennetun TYEL-maksun ajalta 1.5. - 31.12.2020 ei kerry asiakashyvityksiä. Vaikka asiakashyvityksiä jaetaan tämän vuoksi vähemmän koko alalla, muita maksun osia pienennetään vastaavasti siten, että kokonaismaksu pysyy samalla tasolla kuin ennen koronakriisiä.

Kokonaisuudessaan yksityisten alojen keskimääräinen työeläkemaksu säilyisi 24,4 prosentissa työntekijän palkkasummasta. Keskimääräisellä maksulla tarkoitetaan maksutasoa, jossa on huomioitu kaikki lopullisen maksun suuruuteen vaikuttavat tekijät.

Löydät lopulliset maksuprosentit verkkosivuiltamme, kun Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut ne. STM vahvistaa vakuutusmaksuprosentit marraskuun aikana.

Tarkasta aina yrityksesi vakuutuksen tai vakuutusten maksuprosentti kirjautumalla verkkopalveluumme. Näet ennusteen ensi vuoden vakuutusmaksuprosentista ja TyEL-maksuista verkkopalvelussamme.

Tilapäisen työnantajan maksu

Ennusteen mukaan tilapäisten työnantajien maksu on 24,8 prosenttia palkasta (25,3 % 1. - 4.2020 / 22,7 % 5. - 12.2020).

Yrittäjän maksu

Yrittäjien eläkemaksu säilyy samalla tasolla kuin tänä vuonna eli alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla 24,10 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 25,60 prosenttia vahvistetusta työtulosta.

Uutinen 11.11.2021

Työeläkevakuutusmaksut vuodelle 2022 vahvistettu

Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut vuoden 2022 työeläkevakuutusmaksut. TyEL-perusmaksu on 25,85 prosenttia palkkasummasta vuonna 2022. Suurimmalle osalle asiakkaista tämä on keskeinen prosentti, sillä sen perusteella Ilmarinenkin laskuttaa asiakkaiden ilmoittamista palkoista kuukausittain.

Työeläkevakuutusmaksut vuodelle 2022 vahvistettu
Ilmarisen toimistorakennus ulkoa, kuvituskuva.

Uutinen 9.11.2021

Ilmarinen lisää yhteydenpitoa aloittaviin yrittäjiin YEL-hakemusten käsittelyssä työtulojen asettamiseksi oikealle tasolle

Ilmarisen tavoitteena on parantaa yrittäjäasiakkaidensa eläketurvaa. Yrittäjät ansaitsevat yhtä hyvän eläke- ja sosiaaliturvan kuin palkansaajat heti yrittäjäuran alkuvaiheesta alkaen. Parhaiten yrittäjä huolehtii jatkuvasta turvastaan pitämällä YEL-vakuutuksen työtulon oikealla tasolla. YEL on yrittäjän tärkein vakuutus, koska sen työtulo toimii yrittäjän eläke- ja sosiaaliturvan perustana.