Uutinen 9.10.2020

Katso ennakkotiedot työeläkemaksuista vuodelle 2021

Eläketurvakeskuksen ennusteen mukaan TyEL-perusmaksu on 24,8 prosenttia palkkasummasta vuonna 2021. Perusmaksussa ei ole huomioitu työnantajan maksuun liittyviä mahdollisia alennuksia eikä mahdollista maksuluokan vaikutusta. Kirjautumalla työnantajan verkkopalveluun näet jo arvion vuoden 2021 maksuista.

TyEL-maksu jakaantuu työntekijän ja työnantajan välille. Työntekijän osuus pysyy arvion mukaan samansuuruisena kuin vuonna 2020. Työnantajan lopullisen maksun suuruuteen vaikuttavat erilaiset maksunalennukset kuten eläkeyhtiön maksama asiakashyvitys. Työnantajan osuus on maksusta keskimäärin 16,95 %, loppu on työntekijän osuutta.

Jos yrityksen palkkasumma on ollut vuonna 2019 yli 2 125 500 euroa, TyEL-maksun suuruuteen vaikuttaa myös niin sanottu maksuluokka, joka perustuu työntekijöille aiempina vuosina myönnettyihin työkyvyttömyyseläkkeisiin.

Koronakriisi vaikutti vuoden 2021 asiakashyvityksiin siten, että alennetun TYEL-maksun ajalta 1.5. - 31.12.2020 ei kerry asiakashyvityksiä. Vaikka asiakashyvityksiä jaetaan tämän vuoksi vähemmän koko alalla, muita maksun osia pienennetään vastaavasti siten, että kokonaismaksu pysyy samalla tasolla kuin ennen koronakriisiä.

Kokonaisuudessaan yksityisten alojen keskimääräinen työeläkemaksu säilyisi 24,4 prosentissa työntekijän palkkasummasta. Keskimääräisellä maksulla tarkoitetaan maksutasoa, jossa on huomioitu kaikki lopullisen maksun suuruuteen vaikuttavat tekijät.

Löydät lopulliset maksuprosentit verkkosivuiltamme, kun Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut ne. STM vahvistaa vakuutusmaksuprosentit marraskuun aikana.

Tarkasta aina yrityksesi vakuutuksen tai vakuutusten maksuprosentti kirjautumalla verkkopalveluumme. Näet ennusteen ensi vuoden vakuutusmaksuprosentista ja TyEL-maksuista verkkopalvelussamme.

Tilapäisen työnantajan maksu

Ennusteen mukaan tilapäisten työnantajien maksu on 24,8 prosenttia palkasta (25,3 % 1. - 4.2020 / 22,7 % 5. - 12.2020).

Yrittäjän maksu

Yrittäjien eläkemaksu säilyy samalla tasolla kuin tänä vuonna eli alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla 24,10 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 25,60 prosenttia vahvistetusta työtulosta.

Uutinen 7.5.2021

Miten työsuhdepolkupyörästä ja -matkalipusta maksetaan TyEL-maksua?

Kesän lähestyessä moni asiakkaistamme pohtii työsuhdepolkupyörän ja -matkalipun tarjoamista työsuhde-etuna. Polkupyörien ja matkalippujen mahdollistaminen lisää henkilöstön hyvinvointia ja on konkreettinen, luontoa säästävä vastuullisuusteko työnantajalta. Työsuhdepolkupyöriä koskevat säädökset ovat muuttuneet vuoden 2021 alusta lähtien. Työsuhdepolkupyörä on verovapaa luontaisetu 1 200 euroon asti vuodessa, ja työsuhdematkalippu 3 400 euroon asti vuodessa. Mutta mitä työnantajan tulee tietää TyEL-maksuista?

Miten työsuhdepolkupyörästä ja -matkalipusta maksetaan TyEL-maksua?

Uutinen 12.4.2021

Huolehdi omaisuudestasi – tarkista työeläkeotteesi verkossa!

Oma eläkekertymä on monelle meistä suurin omaisuutemme. Useimmille se on jopa asuntoakin arvokkaampi. Esimerkiksi 1 600 euron edestä karttunut kuukausieläke on vuodessa miltei 20 000 euron arvoinen, ja 20 vuodessa jo lähes 400 000 euron arvoinen.

Huolehdi omaisuudestasi – tarkista työeläkeotteesi verkossa!