Uutinen 16.3.2021

Ilmarinen arvioitiin Suomen vastuullisimmaksi eläkeyhtiöksi neljättä kertaa peräkkäin

Koronakriisi on nostanut Pohjoismaissa kuluttajien kiinnostusta vastuullisuuteen. Suomalaisille kuluttajille vastuullisuus on erityisen tärkeää, ja varsinkin laadukkuuteen kiinnitetään huomiota, kertoo laaja eurooppalainen bränditutkimus. Ilmarinen arvioitiin eläkealan toimijoista vastuullisimmaksi.

Ilmarinen ylsi jo neljättä kertaa peräkkäin eläkealan vastuullisimmaksi yritykseksi Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, jossa selvitettiin kuluttajien näkemyksiä tunnettujen yritysten ja brändien vastuullisuudesta.

Kokonaistuloksissa Ilmarinen oli sijalla 91. Suomen vastuullisimmaksi brändiksi arvioitiin jälleen Valio. Yhdistetyssä vakuutukset ja eläkkeet -sarjassa Ilmarinen sijoittui neljänneksi, ja sarjan ykkönen oli Lähi-Tapiola.

– On hienoa, että suomalaiset huomaavat määrätietoisen työmme vastuullisuuden eteen. Vastuullisuus on erittäin tärkeää, sillä huolehdimme kaikkiaan 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta ja reilun 53 miljardin euron eläkevaroista. Sijoituksemme kokonaistuloksissa kertoo toki, että työtä on vielä paljon tehtävänä, toteaa Ilmarisen viestintä ja yhteiskuntasuhdejohtaja Liina Aulin.

Koronakriisi lisäsi kiinnostusta vastuullisuuteen

Tutkimuksen mukaan lähes 40 prosenttisa suomalaisista kiinnostui koronavuonna aiempaa enemmän vastuullisuudesta, vaikka puhuvatkin siitä aiempaa vähemmän lähipiirissään. Erityisesti kiinnostus ympäristöasioihin, kuten ilmastonmuutokseen, on kasvanut.

Merkittävänä institutionaalisena sijoittajana Ilmariselle vastuullisuuden huomioiminen on keskeinen osa eläkevarojen tuottavaa ja turvaavaa sijoittamista. Vastuullinen sijoittaminen on kaiken keskiössä.

– Vastuullisuus kulkee punaisena lankana koko sijoitustoiminnassamme. Tavoitteenamme on, että sijoitussalkkumme on hiilineutraali vuoden 2035 loppuun mennessä. Ilmastonmuutos on meillekin keskeinen teema, ja pian julkaistavassa yritysvastuuraportissa esittelemme paljon uutta tulevaisuuteen katsovaa tietoa ilmastoon liittyen, Liina Aulin sanoo.

Sustainable Brand Index -tutkimuksen toteuttaa ruotsalainen SB Insight Ab. Vastaavaa tutkimusta on tehty vuodesta 2011 lähtien. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna kahdeksassa maassa: Ruotsi, Norja, Tanska, Suomi ja Hollanti, Viro, Latvia ja Liettua. Kysely tehtiin marraskuun 2020 ja helmikuun 2021 välillä, ja siihen vastasi yhteensä yli 60 000 kuluttajaa, joista lähes 10 000 oli Suomesta. Yrityksiä Suomesta oli mukana 212.

Ilmarisen vuoden 2020 vuosi- ja yritysvastuuraportti sisältää paljon uutta tietoa vastuullisesta sijoittamisesta. Raportti julkaistaan keskiviikkona 24.3., ja on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Ajankohtaista

Uutinen 11.8.2022

Pohjoismaisen suurten sijoittajien vaikuttajayhteistyön kestävän vedenkäytön vaikuttamisprosessi eteni – vuosikertomus 2021 julkaistu

Pohjoismaisten eläkesijoittajien The Nordic Engagement Cooperation -vaikuttajayhteistyö (NEC) jatkoi vuonna 2021 työtään sijoituskohteiden kestävän vedenkäytön ja ruoantuotannon edistämiseksi. Uuden NEC 2.0 -yhteistyön tavoitteena on keskittyä erityisesti ihmisoikeusasioihin entistä syvällisemmän dialogin kautta.

Pohjoismaisen suurten sijoittajien vaikuttajayhteistyön kestävän vedenkäytön vaikuttamisprosessi eteni – vuosikertomus 2021 julkaistu
Lisää uutisia ja tiedotteita