Ilmarinen arvioitiin Suomen vastuullisimmaksi eläkeyhtiöksi

9.4.2019
|
Uutinen
image

Suomalaiset kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota yritysten vastuullisuuteen, kertoo laaja pohjoismainen bränditutkimus. Ilmarinen arvioitiin eläkeyhtiöistä vastuullisimmaksi.

Ilmarinen nousi toisen kerran peräkkäin eläkealan vastuullisimmaksi yritykseksi Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, jossa selvitettiin kuluttajien näkemyksiä tunnettujen yritysten ja brändien vastuullisuudesta.

Pohjoismaiseen tutkimukseen vastasi kaikkiaan 50 000 kuluttajaa, joista 10 000 Suomessa.

– Olemme hyvin tyytyväisiä siitä, että suomalaiset kokevat Ilmarisen vastuulliseksi eläkeyhtiöksi. Vastuullisuus on keskeinen arvomme ja osa kaikkea tekemistämme. Kannamme vastuuta 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta, joka on keskeinen osa toimeentuloa. Lisäksi vastaamme 46 miljardin euron eläkevaroista, ja haluamme olla vastuullisen sijoittamisen edelläkävijä, sanoo Ilmarisen yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander.

Tietoisuudessa parannettavaa

Tutkimuksessa kuluttajilta kysyttiin yritysten ympäristövastuusta ja sosiaalisesta vastuusta. Molemmilta osa-alueilta kartoitettiin kuluttajien tietämystä ja toisaalta asennetta.

Suomen vastuullisimmaksi brändiksi arvioitiin Valio. Muutenkin elintarvike- ja kaupan alan yritykset menestyivät kyselyssä hyvin.

Eläkealalla tietoisuus yritysten vastuullisuudesta oli selvästi huonommalla tasolla, vaikka asenteet sinänsä olivat melko positiiviset.

– Tämä on meille eläkeyhtiönä iso haaste. Eläketurva koskettaa jokaista työssäkävijää, mutta meillä on vielä paljon tehtävää siinä, että tietoisuus saadaan riittävällä tasolle. Teemme paljon työtä esimerkiksi vastuullisen sijoittamisen edistämiseksi, ja on tärkeää tehdä se näkyväksi. Uskomme, että tulevaisuudessa yhä useampi suomalainen on kiinnostunut siitä, miten hänen eläkevarojaan sijoitetaan, Kiander sanoo.

Vastuullisuuden merkitys noussut

Tutkimuksessa selvitettiin myös kuluttajien asennoitumista vastuullisuuteen ylipäätään. Suomessa vastuullisuuden merkitys oli noussut edellisvuoden tutkimuksesta selvästi: 70 prosenttia suomalaisista vastaajista kertoi käyvänsä keskusteluja yritysten vastuullisuudesta, kun vielä vuosi sitten luku oli 55 prosenttia.

Useampi kuin kolme neljännestä suomalaisvastaajasta kertoi, että vastuullisuus vaikuttaa omiin ostopäätöksiin. Tässä suomalaisten osuus oli tutkimuksen korkein ja ensimmäistä kertaa suomalaiset nousivat vertailussa ruotsalaisten ohi. Toisaalta eri tutkimuksista tiedetään, että vaikutukset todelliseen käyttäytymiseen jäävät usein pienemmäksi, kuin mitä ihmiset kyselyissä kertovat.

Sustainable Brand Index -tutkimuksen toteuttaa ruotsalainen SB Insight Ab. Vastaavaa tutkimusta on tehty vuodesta 2011 lähtien. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna viidessä maassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Suomi ja Hollanti) ja siinä arvioitiin yhteensä 1 148 yrityksen tai brändin vastuullisuutta yli 20 eri toimialalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 50 000 kuluttajaa.

 

Lisätietoja:

Sustainable Brand Index 2019 -tutkimusraportti

Lue lisää

Vastuussa eläkkeestäsi: Lataa Ilmarisen yritysvastuuraportti

Aihepiiri
Yritysvastuu