Kaksi ihmistä istuvat pöydän äärellä ja katsovat tietokoneen näyttöä, kuvituskuva.
Uutinen 20.5.2019

Kerro mielipiteesi tulorekisteristä vastaamalla verottajan kyselyyn

Verottaja on avannut asiakastyytyväisyyskyselyn kaikille tulorekisteriin tietoa tuottaville. Vastauksia toivotaan niin tilitoimistoilta, yritysten edustajilta kuin kotitaloustyönantajilta – toisin sanoen kaikilta, jotka ilmoittavat järjestelmään palkkoja tai muita tietoja.

Jos olet ilmoittanut tietoja tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, kerro, mitä mieltä olet; mikä toimii ja mitä vielä tulisi parantaa.

Vastausten perusteella verottaja pystyy edelleen kehittämään ylläpitämäänsä tulorekisteriä teknisesti paremmin käyttäjiä palvelevaksi. Tulokset hyödyttävät siis jokaista tulorekisteriä käyttävää.

Aikaa vastata on 16.6.2019 saakka. Kerro siis mielipiteesi palvelusta jo nyt. Vastaaminen vie vain 5 minuuttia ja tapahtuu anonyymisti.

Vastaa kyselyyn 

Tulorekisterin käyttäjä, muistithan seuraavat

Tee ilmoitus tulorekisteriin viimeistään viiden päivän kuluttua palkanmaksusta

Palkkatietoilmoitus tehdään erikseen jokaisesta työntekijästä jokaisena palkanmaksupäivänä. Palkkatietoilmoitus eli ansioilmoitus täytyy tehdä aina viisi päivää palkanmaksupäivän jälkeen. Kaikki maksetut palkkatiedot pitää ilmoittaa tulorekisteriin palkansaajan iästä tai palkan suuruudesta riippumatta. Myös yrittäjälle maksettu palkka pitää ilmoittaa. Kannattaa muistaa, että palkkoja voi ilmoittaa myös ennen palkanmaksua. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan 45 päivää ennen palkkojen maksamista.

Ilmarisen asiakkaana tilapäinen työnantaja voi laskea palkat ja ilmoittaa ne tulorekisteriin PikaPalkka*-palvelussa.

Lue lisää eri mahdollisuuksista tilapäisesti palkkaamisesta

Näin korjaat virheellisen tulorekisteri-ilmoituksen  

Palkan maksajalla on velvollisuus korjata tiedossaan olevat virheet viipymättä tulorekisteriin. Ilmarinen ei voi korjata tai muokata työnantajan tekemää palkkailmoitusta, koska myös muut tiedon hyödyntävät tarvitsevat korjatun tiedon. 

Lue lisää yleisimmistä virhetilanteista

Onko tulorekisteri jo hallussa? 

Olet tervetullut kuuntelemaan ja esittämään kysymyksiä tulorekisteri-webinariin 27.5.2019 klo 14. Työeläke- ja tapaturmavakuutuksia käsittelevä webinaari on avoin kaikille tulorekisterin kanssa työskenteleville. 

Ilmoittaudu webinaariin

 

Ajankohtaista

Uutinen 1.3.2021

Arbetsgivare, kontrollera kundåterbäringen och avgiftsnedsättningarna på nätet

Vi har räknat ut din slutliga kundåterbäring och andra avgiftsrabatter, vilka du ser från 3.3. genom att logga in som arbetsgivare i vår webbtjänst.

Lue uutinen
Ilmarisen toimistorakennus ulkoa, kuvituskuva.

Uutinen 1.3.2021

Työnantaja, katso asiakashyvitys ja maksunalennukset verkossa

Olemme laskeneet lopulliset asiakashyvityksesi ja muut maksunalennukset, jotka näet 3.3. alkaen kirjautumalla työnantajan verkkopalveluumme.

Lue uutinen
Ilmarisen toimitilarakennus ulkoa, kuvituskuva.

Tiedote 15.2.2021

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laskussa – alueelliset erot kasvoivat

Työntekijämäärä laski Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä tammikuussa lähes kuusi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli noin -28 prosenttia. Pohjois-Suomessa matkatoimistojen ja -järjestäjien työntekijämäärä laski jopa noin -70 prosenttia.

Lue uutinen
Lisää uutisia ja tiedotteita