Ilmarinen ja Etera yhdistyivät

Asiakkaat hyötyvät

 

Ilmarinen ja Etera ovat yhdistyneet

Eteran asiakkaat ovat 1.1.2018 alkaen Ilmarisen asiakkaita. Yhtiöiden yhdistyminen tuo sinulle monipuolisemmat palvelut ja alan parhaat asiakasedut. Vakuutukset jatkuvat normaalisti ja asiointi tutuissa palvelukanavissa säilyy. Rakennetaan yhdessä parempaa työelämää!

Eterasta siirtynyt asiakas, kirjaudu olemassa olevilla tunnuksillasi:

Työntekijä tai yrittäjä

Eläkepalvelussa voit mm. tarkistaa työeläkeotteesi. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksillasi.

Kirjaudu eläkepalveluun

Tilapäinen työnantaja

Palvelussa ilmoitat ensin työntekijöiden tiedot, jonka jälkeen siirryt maksamaan työeläkevakuutusmaksun verkkopankissasi.

Tee palkkailmoitus

Työnantaja, tilitoimisto tai yrittäjä

Kirjaudu TyEL- ja YEL-vakuutuspalveluun käyttäjätunnuksillasi.

Kirjaudu vakuutuspalveluun

Tietoja ETERASTA SIIRTYNEELLE ASIAKKAALLE

Nykyiset käyttäjätunnuksesi säilyvät ennallaan.

Eteran ja Ilmarisen asiointipalvelut yhdistetään vaiheittain. Toistaiseksi kirjaudut asioimaan eläke- tai vakuutuspalveluun täältä.

Kuukausi-ilmoittaminen, vuosi-ilmoittaminen ja kaikki muut tutut palvelut säilyvät vuodenvaihteessa ennallaan.

Vuodenvaihteen jälkeen Eterasta siirtyneet asiakkaat kirjautuvat eläke- tai vakuutuspalveluun Ilmarisen verkkosivuilla. Eteran ja Ilmarisen asiointipalvelut yhdistetään vaiheittain. Toistaiseksi kirjadut asioimaan täältä.

Eteran ja Ilmarisen asiointipalvelut yhdistetään vaiheittain. Eterasta siirtyneiden asiakkaittesi tiedot ovat Eteran asiontipalvelussa. Hoidat heidän vakuutuksiaan kirjautumalla Eterasta siirtyneiden asiakkaiden asiointipalveluun.

Ilmarisessa vakuutettujen asiakkaittesi vakuutuksia hoidat kirjautumalla Ilmarisen asiointipalveluun.

Lue lisää palveluistamme tilitoimistoille

Palveluaika arkisin kello 8–17:

Yrittäjäpalvelu, puh. 010 553 3035, e.yel@ilmarinen.fi

Työnantajat, puh. 010 553 3030, e.asiakaspalvelu@ilmarinen.fi

Suurasiakkaat, puh. 010 553 3053, e.suurasiakkaat@ilmarinen.fi

TyEL-palkkailmoittaminen puhelimitse, puh. 010 553 3032

Verkkopalvelun asiakastuki, puh. 010 553 3033, e.asiakastuki@ilmarinen.fi

Laskutus, Eteran lähettämät laskut, e.tyel@ilmarinen.fi. Kysy saamastasi laskusta lomakkeella.

Perintä, Eteran lähettämät laskut, e.perinta@ilmarinen.fiKysy saamastasi laskusta lomakkeella.

 

Palveluaika arkisin kello 9–15:

Eläkeneuvonta, puh. 010 197 050, e.elakeasiat@ilmarinen.fi

Eläkkeen maksaminen ja verotus, puh. 010 197 051, faksi 010 553 3376, e.maksupalvelu@ilmarinen.fi

Ammatillinen kuntoutus, puh. 010 197 052, e.kuntoutus@ilmarinen.fi (arkisin kello 8–12)

Työeläkeoteneuvonta, puh. 010 197 037, e.ote@ilmarinen.fi

Puheluiden hinnat

Eterasta siirtyneen asiakkaan eläkeneuvonnan palvelunumeroihin soittaminen ja jonottaminen maksaa normaalin matkapuhelun tai paikallispuhelun verran.

Eterasta siirtyneitä asiakkaita palvelemme:

Yhteystietoja

Toimitilat, puh. 010 553 3034, e.toimitilat@ilmarinen.fi

Vuokra-asunnot, e.vuokra-asunnot@ilmarinen.fi

Työhyvinvointi, e.tyohyvinvointi@ilmarinen.fi

Yritysrahoitus, e.yritysrahoitus@ilmarinen.fi

Kysy saamastasi laskusta täällä

 

Asiointilomakkeita

Yhteystietojen muutos (pdf)

Tilinumeron ilmoittaminen (pdf)

Työeläkeotteen tietojen korjauspyyntö (pdf)

Miten haen eläkettä tai kuntoutusta?

Jos vakuutuksesi oli Eterassa ennen 1.1.2018 haet eläkettä tai ammatillista kuntoutusta alla olevien ohjeiden ja lomakkeiden avulla.
Voit tarkistaa työeläkeotteesi tai laskea arvion eläkkeestäsi kirjautumalla eläkepalveluumme.

 

Kaikki eläkehakemukset

Linkit sähköiseen asiointiin tai paperisiin eläkehakemuslomakkeisiin löydät eläkelajikohtaisesti Ilmarisen lomakkeista ja julkaisuista.

Lomakkeet ja julkaisut


Muita eläkelomakkeita

Ilmoitus eläkkeen jättämisestä lepäämään (pdf)

Muutoksenhaku eläkepäätökseen (pdf)

Vanhuuseläke

Täytä sähköinen vanhuuseläke- tai osittainen vanhuuseläkehakemus tunnistautumalla eläkepalvelussa.

Kirjaudu eläkepalveluun

Perhe-, työkyvyttömyys- ja työuraeläke

Jos haet perhe-, työkyvyttömyys- tai työuraeläkettä, tulosta hakemus ja toimita se alla olevaan osoitteeseen. Voit lähettää hakemuksen maksutta vastauslähetysosoitteeseen:

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
Eläkkeet
Tunnus 5002388
00003 VASTAUSLÄHETYS

 
Ammatillinen kuntoutus

Jos eläkevakuutuksesi oli Eterassa ennen 1.1.2018,
voit hakea ammatillista kuntoutusta asiointipalvelussamme.

Kirjaudu

Kuntoutushakemuksen löydät myös Ilmarisen lomakkeista ja julkaisuista.

Lisätietoja kuntoutuksesta saat ottamalla yhteyttä e.kuntoutus@ilmarinen.fi.

Ammatillisen kuntoutuksen ohjeita

Työntekijälle

Kuntoutussuunnitelma (pdf)

Opiskeluilmoitus ja toistuvat kustannukset (pdf)

Selvitys toistuvista kustannuksista (pdf)

Kuntoutujan arvio työkokeilusta (pdf)

Suostumus tietojen luovuttamisesta (pdf)

Työnantajalle

Hakemus kuntoutusetuuden maksamisesta työnantajalle (pdf)

Työnantajan arvio kuntoutujan työkokeilusta/työhönvalmennuksesta (pdf)

Lisätietoja

Lue lisää kuntoutuksesta ja sen mahdollisuuksista.

On hölmöä kärvistellä työelämässä.

Jotta työpaikan ovi aukeaisi maanantaiaamuisin hiukan kevyemmin, lupaamme panostaa suomalaisen työhyvinvoinnin parantamiseen.

Suomalaiset johtajat tekivät lupauksia, joilla työelämästä tehdään parempaa.

 

background

Parempaa työelämää -palvelumme sinulle

background

 

Huolehdimme yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta

Yhdistyessämme muodostamme vakavaraisen ja kustannustehokkaan työeläkeyhtiön, jolla on alan kilpailukykyisimmät asiakasedut. Vakuutettujen yhteismäärä on lähes 690 000 ja eläkkeensaajien 470 000. Yhtiön markkinaosuus vakuutusmaksutulosta on 37 prosenttia. Näillä mittareilla Ilmarinen on Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja. 

 

 

Asiakkaat hyötyvät parantuvasta kustannustehokkuudesta

Yhdistyminen ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä. Eteran entiset asiakkaat siirtyivät yhdistymisen jälkeen Ilmarisen asiakkaiksi, ja vakuutukset ja eläkkeenmaksu jatkuivat normaalisti. Yhdistyneen yhtiön kustannustehokkuus sekä vahva vakavaraisuus mahdollistavat entistä paremmat asiakashyvitykset ja monipuolisemmat palvelut.

background
background

Uutiset

ILMARINEN VASTAA ENSI VUONNA 1,1 MILJOONAN SUOMALAISEN ELÄKETURVASTA
29.12.2017 Lue lisää

UUSIA JÄSENIÄ YHDISTYVÄN ILMARISEN HALLITUKSEEN
17.11.2017 | Lue lisää

YHDISTYVÄN ILMARISEN JOHTORYHMÄ NIMITETTY
3.11.2017 | Lue lisää

FINANSSIVALVONTA HYVÄKSYI ILMARISEN JA ETERAN YHDISTYMISEN
11.10.2017 | Lue lisää

ILMARISEN YHTIÖKOKOUS PÄÄTTI YHDISTYMISESTÄ ETERAN KANSSA
14.9.2017 | Lue lisää

ILMARINEN JA ETERA YHDISTYVÄT – ASIAKKAAT HYÖTYVÄT PARANTUVASTA KUSTANNUSTEHOKKUUDESTA
29.6.2017 | Lue lisää

kysymyksiä ja vastauksia yhdistymiseen liittyen

Yhdistyminen on ennen kaikkea asiakkaidemme etu. Tavoitteenamme on olla Suomen kustannustehokkain ja vetovoimaisin työeläkeyhtiö, joka tarjoaa entistäkin monipuolisemman, asiakkaiden tarpeista lähtevän palvelukokonaisuuden sekä alan kilpailukykyisimmät asiakasedut.

Yhdistyneessä yhtiössä on vahvaa osaamista kaikenkokoisten yritysten ja yrittäjien vakuuttamisesta sekä monien alojen erityisasiantuntemusta. Molempien yhtiöiden vahvuudet yhdistämällä tavoitteena on rakentaa tässä ajassa elävä innovatiivinen ja ketterä palveluyritys.

Lisäksi järjestelyn myötä koko työeläkejärjestelmän kustannustehokkuus paranee ja alan vakavaraisuus kokonaisuutena vahvistuu. Järjestelystä hyötyvät siten niin vakuutuksenottajat kuin vakuutetutkin.

Ilmarisen ja Eteran yhdistymisen myötä muodostamme vakavaraisen ja kustannustehokkaan työeläkeyhtiön, jolla on alan kilpailukykyisimmät asiakasedut. Tarjoamme maksuttomina asiakasetuina palveluita paremman työelämän rakentamiseen. Tervetuloa myös osallistumaan Ilmarisen tapahtumiin, koulutuksiin ja valmennuksiin! Lisäksi Ilmarisen omistaja-asiakkaat ovat saaneet nauttia alan parhaista hyvityksistä maksunalennuksina vuosina 1997–2016. Vuodelle 2017 ennustamme ennätyksellisiä asiakashyvityksiä.

Lue lisää Parempaa työelämää -palveluistamme

Tutustu ja ilmoittaudu Ilmarisen tapahtumiin

Yhdistyneen yhtiön kustannustehokkuus sekä vahva vakavaraisuus mahdollistavat entistä paremmat asiakashyvitykset. Yhdistymisen myötä on mahdollisuus tehostaa toimintaa ja karsia päällekkäisyyksiä, ja nämä kustannussäästöt koituvat suoraan asiakasyritystemme eduksi.  

Lue lisää 

Yhdistymisellä ei ole vaikutusta vakuutettujen asemaan tai eläkkeisiin. Vakuutukset ja eläkkeenmaksu jatkuvat normaalisti. Yhdistymisen jälkeen molempien yhtiöiden nykyasiakkaat ovat Ilmarisen asiakkaita.

Vuodelta 2017 kertyneet asiakashyvitykset maksetaan keväällä 2018 kummankin yhtiön asiakkaille erikseen voimassaolevien hyvitysperusteiden mukaan. Yhdistymisen jälkeen asiakkaan vakuutushistoria Eterassa ja Ilmarisessa yhdistetään ja noudatetaan Ilmariselle vahvistettavia hyvitysperusteita. 

Yhdistymisessä paraneva kustannustehokkuus tulee näkymään asiakasyrityksillemme parempina asiakashyvityksinä. Koko yhdistyminen on tehty nimenomaan asiakkaiden etua ajatellen.  Myös lyhyellä aikajänteellä  Ilmarisen vakavaraisuuden ja hyvityskyvyn arvioidaan säilyvän nykyisellä, hyvällä tasolla. Eteran vakavaraisuus on Ilmarista heikompi, mutta yhtiö on hyvin kustannustehokas, joten yhdistymisellä ei tältä osin ole olennaista Ilmarisen hyvitystasoon.  

Tarvitsetko Yel- tai TyEL-vakuutuksen?

Asiakkuus meillä kannattaa

Saat parhaat maksunalennukset.