G4S SUOMI VAHVISTAA HENKILÖSTÖN OSAAMISTA

1.4.2016
|
Artikkeli
image

Koko maan kattava turvallisuuspalveluyritys vastaa alan murrokseen panostamalla henkilöstöönsä. G4S Suomi kehittää pitkäjänteisesti esimiestyötä, työturvallisuutta ja viestintää.

Helmikuussa G4S:ssä hengähdettiin syvään helpotuksesta. Sen arvokuljetusauto joutui Salon Suomusjärvellä ryöstön kohteeksi, mutta turvajärjestelyt toimivat. Tilanteessa ollut työntekijä ei loukkaantunut, ja ryöstäjät jäivät ilman saalista.

Kriisitilanne opetti uusia asioita, muun muassa sen, että viestinnän toimintamalleja voi kehittää.

– Voisimme esimerkiksi nimetä etukäteen varahenkilöt hoitamaan verkkoviestinnän julkaisuja samalla, kun muut muotoilevat tekstejä. Siten toimisimme tehokkaammin ja nopeammin, kertoo henkilöstö- ja viestintäjohtaja Kirsi Bergman.

Viestinnän kehittäminen on ollut jo pitkään yrityksen kärkihankkeita. Etenkin sisäisen viestinnän on toimittava hyvin, sillä yrityksen 1 800 työntekijää työskentelevät eri puolilla Suomea vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri: esimiehet ja alaiset tapaavat toisiaan harvoin kasvotusten. Tiedon on tavoitettava oikeaan aikaan oikeat henkilöt.

Vaihtuvuus on haaste

Toinen kehityshanke liittyy esimiestyöhön. G4S on luonut yhdessä Amiedun kanssa First Line Manager -koulutusohjelman kohde-, vuoro- ja tiimiesimiehille.

– Koulutuksen avulla lisäämme työntekijöidemme sitoutuneisuutta ja ehkäisemme vaihtuvuutta, joka on tyypillistä turvallisuusalalla. Monelle ala on välivaiheen työpaikka, Bergman selventää.

Kolmanneksi G4S on panostanut työturvallisuuden johtamiseen. Moni esimies on noussut asemaansa ”linjasta” ja entisistä työkavereista on tullut alaisia. Tarvitaan rohkeutta, jotta heiltä uskaltaa vaatia turvallisuusohjeiden tinkimätöntä noudattamista.

G4S:n on täytynyt uusia toimintamalleja, sillä yritys on ollut viime vuosina suurten myllerrysten kohteena. Muun muassa rahankäsittely- ja vartiointiliiketoiminta yhdistettiin saman maajohdon alaisuuteen vuonna 2012. Erilaisten liiketoimintatapojen yhdistäminen on vaatinut HR:ltä ja esimiehiltä erityisiä valmiuksia sopeutua muutoksiin.

HR-tiimi päätti hakea henkilöstöjohtamiseen sparrausapua Ilmarisesta.

– Halusimme neutraalin näkemyksen siitä, olimmeko oikeilla jäljillä. Yllätyin iloisesti saadessani vahvistuksen siitä, että olimme tehneet oikeita asioita, Bergman toteaa.

Panostus on tuottanut tuloksia: prosessit, esimiestoiminta ja toimintakulttuuri ovat nyt hyvällä tasolla. Marraskuussa 2015 Laatukeskus myönsi G4S Suomelle Parempaa työelämää -tunnustuksen. Ensimmäistä kertaa jaettu tunnustus on voimassa kolme vuotta. 

Onnistuisiko osittainen sairausloma?

G4S on ottanut käyttöönsä lukuisia uusia työkaluja työelämän parantamiseksi. Varhaisen tuen mallia se on soveltanut jo pitkään, ja sen käyttöä jatketaan. Seuraavaksi yritys lanseeraa kevennetyn työn mallin.

– Haluaisimme käyttää enemmän osa-aikaista sairauslomaa. Jos esimerkiksi vartija ei pysty liikkumaan, koska käsi on poikki, hän voi tehdä vaikkapa asiakaspalvelutöitä toimistolla. Tähän meillä on oltava valmiita malleja, Bergman sanoo.

– Tavoitteenamme on pienentää sairauspoissaoloja, jotka olivat 3,8 % vuonna 2015. Myös terveysprosentti voisi mielestämme olla korkeampi, jatkaa G4S:n henkilöstö- ja viestintäjohtaja Kirsi Bergman.

Avain tavoitteiden saavuttamiseen on esimieskoulutuksen kehittäminen. Vuonna 2016 päälliköt voivat laajentaa osaamistaan Second Line Manager -koulutuksessa.

Työelämässä mahdollisimman pitkään

Työkyvyttömyysriskit G4S kartoittaa Ilmarisen ja työterveyshuollon kanssa. Ohjauskokouksia järjestetään kaksi kertaa vuodessa. Sen lisäksi suurasiakaslääkäri ja G4S:n työkykycontroller sekä Ilmarisen edustaja tapaavat muutaman kerran vuodessa tarkastellakseen eri henkilöiden työtilannetta.

– Pohdimme, miten voisimme tukea henkilöä, jotta hän voisi palata takaisin työelämään joko meille tai muualle, Bergman kertoo.

Työkykyjohtamisen tavoite on selvä: ihmiset halutaan pitää työelämässä vanhuuseläkkeeseen asti – mielellään mahdollisimman terveinä.

5 syytä parantaa työelämää

1. Säästät henkilöstökustannuksissa.
2. Lisäät henkilöstön sitoutuneisuutta ja vähennät vaihtuvuutta.
3. Parannat työnantajakuvaa, mikä auttaa rekrytoinnissa.
4. Hyvin voiva henkilöstö palvelee paremmin asiakkaita.
5. Vastaat asiakkaidesi odotuksiin: heitä kiinnostaa, miten hyvin huolehdit henkilöstöstäsi.

G4S Suomi

Erikoistunut arvokuljetuksiin ja rahankuljetuspalveluihin, turvallisuusteknisiin ratkaisuihin sekä vartiointi- ja valvontapalveluihin. G4S Suomi toimii 16 paikkakunnalla, noin 1 800 työntekijää, joista 71 % miehiä. Henkilöstöstä 62 % on alle 35-vuotiaita. Liikevaihto 70,4 miljoonaa euroa vuonna 2015, toimitusjohtaja Tauno Maksniemi. Pääkonttori Helsingissä. Osa maailmanlaajuisesti toimivaa G4S-konsernia. G4S Suomi on myyty norjalaiselle Sector Alarmille. Kauppa toteutuu huhtikuussa 2016.

Teksti: Helen Moster
Kuvat: Tero Ikäheimonen