Tuunaajamutsi teki harrastuksesta liiketoimintaa

7.6.2017
|
Artikkeli
image

Kun työn tulokset IT-alalla tuntuivat valuvan bittiavaruuteen, Annakaisa Kilpinen ryhtyi kädentaitoyrittäjäksi. Viisikymppinen ei enää haihattele vaan miettii yrityksen kehittämisen ohella jo omaa eläketurvaansa.

Käsitöiden tekeminen vanhoja materiaaleja tuunaamalla oli IT-alalla myyntitehtävissä toimineelle Annakaisa Kilpiselle aluksi vain rentouttava ja hauska harrastus. Mutta kun hän peri käsityönopettajana työskennelleen äitinsä vanhat käsityöt, materiaalit ja välineet, kaikki muuttui.

Kilpinen alkoi blogata tuunaamisesta ja pitää työn ohessa kierrätyskäsityöpajoja muun muassa martoille ja hoivakotihenkilökunnalle. Blogi sai tunnustusta harrastajien keskuudessa, ja lopullisesti pakan räjäytti postaus värikkäästä mobilesta, joka oli tehty Skyr-purkkien kansista. Seuraava postaus farkkutuunauksesta toikin sitten Kilpiselle kutsun supersuosittuun Strömsön kierrätysohjelmaan syyskuussa 2015. Se rohkaisi hänet lopullisesti yrittäjän uralle.

 – Työni oli mielenkiintoisista ja työyhteisö hyvä, mutta minusta tuntui, että työni tulokset katosivat bittiavaruuteen. Minä toin kauppoja sisään, mutta muut hoitivat varsinaisen työn. Onnistumisen tunteita piti hirveästi hakea. Rupesin miettimään, miksi en ryhdy tekemään sitä, mitä oikeasti haluan.

 Syntyi Tuunaajamutsi, kiertävä kädentaitokoulu, joka innostaa ihmisiä kierrätysmateriaalien luovaan uusiokäyttöön.

 Sana kiirii sosiaalisessa mediassa

Yrittäminen ei ollut Kilpiselle vierasta. Hänen miehensä on yrittäjä, ja myös Kilpisellä itsellään oli jo entuudestaan yrittäjäkokemusta, toiselta alalta tosin. Toiminimi oli kuitenkin jäänyt pöytälaatikkoon Kilpisen siirryttyä palkkatöihin. Yrityksen perustaminen siis sujui helposti, piti vain herätellä vanha toiminimi henkiin ja rekisteröidä sille aputoiminimi.

Markkinoinnissa Kilpinen on panostanut digitaalisiin kanaviin.

– IT-yrityksessä oppi paljon nettisivujen tekemisestä, sosiaalisesta mediasta ja digimarkkinoinnista. Kun liiketoiminta-ajatus on kirkas ja kohderyhmät mietitty, sosiaalisen median kautta pääsee aika hyvin eteenpäin. Panostan valokuviin, niillä nämä palvelut myydään, Kilpinen sanoo.

Tuunaajamutsi näkyy Facebookissa ja Instagramissa. Myös aktiivinen osallistuminen tuunausharrastajien Facebook-ryhmiin tuo tulosta. Maksullista Facebook-markkinointia Kilpinen sanoo käyttäneensä jonkin verran. Lisäksi hän tekee yhteistyötä muun muassa kirjastojen ja Kierrätyskeskuksen kanssa, ennen kaikkea näkyvyyden vuoksi.

Vuosikertomuksista syntyi perhosorigameja

Yksi Tuunaajamutsin keskeisistä kohderyhmistä ovat yritykset, joiden tyky- ja virkistyspäiviin tuunauspajat tuovat uudenlaista sisältöä.

– Digitalisoituneessa maailmassa kaivataan käsillä tekemistä. Se palauttaa stressistä, tekee hyvää mielelle ja ruokkii luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä.

Työpajoissa osallistujat näkevät jätteet ja roskat arvokkaina raaka-aineina ja kokeilevat rohkeasti, mitä omin käsin syntyy. Pajoissa voidaan käyttää myös yrityksen omaa poistomateriaalia. Esimerkiksi erään kansainvälisen järjestön johtoryhmän suunnittelupäivä aloitettiin taittelemalla perhosorigameja vanhoista vuosikertomuksista.

– Taitellessa jää murtui ja ihmiset vapautuivat. Suunnittelupäivä lähti ihan eri tavalla liikkeelle kuin yleensä, Kilpinen kertoo.

Eläketurvaa pitää miettiä nyt

Tuunaajamutsi aloitti toimintansa joulukuussa 2015. Ensimmäisen vuoden tavoitteet Kilpinen on asetellut maltillisesti. Siksi hän on asettanut työtulonkin minimitasolle ja maksanut eläkemaksuja sen mukaan. Ensi vuonna työtuloa on tarkoitus säätää ylemmäs.

– Ensi vuoden tavoite on, että saan tästä säällisen elannon, voin ulkoistaa kirjanpidon ja pystyn maksamaan kunnollisia eläkemaksuja. Olen 55-vuotias, joten minun pitää oikeasti miettiä, millaista eläkettä tulevaisuudessa saan.

Myynti ja markkinointi syövätkin tällä hetkellä 70 prosenttia Kilpisen työajasta, jotta ensi vuodelle tulisi mahdollisimman paljon kauppaa.

Vaikka välillä pelottaakin, Kilpinen ei ole kertaakaan katunut yrittäjäksi ryhtymistään.

– Olisi ehkä ollut helpompaa jäädä tekemään sitä ei-niin-palkitsevaa työtä, mutta minä uskon itseeni ja tähän yritykseen. Tärkein päämääräni on innostaa ihmisiä kierrättämään, uusiokäyttämään materiaaleja ja vapauttamaan oma luovuutensa. 

 

Tuunaajamutsin viisi vinkkiä yrittäjäksi aikovalle
  1. Tärkeintä on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, ja tuotteistaa se. Minä en eläisi yksittäisiä tuotteita tuunaamalla ja niitä myymällä.
  2. Verkostoituminen on tärkeää. Yksinyrittäjä tarvitsee tsempparijoukkoa.
  3. Kannattaa hyödyntää tarjolla oleva ilmainen koulutus. Itse olen käynyt esimerkiksi Patentti- ja rekisterihallituksen tilaisuudessa, jossa puhuttiin aineettomista oikeuksista ja niiden suojaamisesta.
  4. Pidä itsestäsi ääntä sosiaalisessa mediassa, se ei maksa mitään.
  5. Hoida kaikki toimeksiannot niin hyvin kuin mahdollista. Jokainen keikka voi poikia uusia toimeksiantoja.

Lue lisää yrittäjyydestä ja kokeile YEL-laskuria

 

Teksti Annamari Typpö
Kuvat Olli Urpela