Parempaa työelämää

Työhyvinvointi tuo tulosta

Kun ihminen voi hyvin, hän tekee työnsä hyvin. Se näkyy yrityksesi tuloksessa. Työntekoa kehittämällä parannat yrityksesi tuottavuutta. Siksi sinun kannattaa huolehtia työntekijöittesi hyvinvoinnista, kirjaimellisesti.

Testaa oma ja yrityksesi valmius tulevaisuuden työelämään Ilmarisen Future Score -testillä.

Tee siitä kilpailuetu

Työhyvinvointi on tekoja. Säännöllisiä, strategian mukaisia tekoja. Ne tekevät työtunnista tehokkaan. Ja työhyvinvoinnista yrityksesi kilpailuedun. Siirry polulle ja tartu työkaluihin. Ja kulje kohti parempaa työelämää.

Siirry polulle ja tartu työkaluihin

Tunnista nykytila ja rakenna polku

Kehity esimiehenä

Turvaa työkyky

Rakenna taitava työyhteisö

Voi hyvin

Työhyvinvointi vaikuttaa tulokseen

Poissaolopäivä maksaa keskimäärin

288 €

silloin kun työpanos korvataan.

Poissaolopäivän ennaltaehkäisy tuo

271 €

lisää liiketulosta.

Lievän tapaturman välttäminen tuo

8700 €

paremman liiketuloksen.

Yksi vaihtuva kokenut työntekijä aiheuttaa

44000 €

liiketuloksen menetyksen.

Työtä kehittämällä sähläys vähenee. Tuottavuus kasvaa

126000 €

vuodessa, kun lisätään tunti tehollista työaikaa viikossa.

Esimerkkinä palvelualan pk-yritys.

Tunnista nykytila ja rakenna polku

Millaiset johtamiskäytännöt yrityksessäsi on? Entä muut henkilöstökäytännöt? Yhteiset käytännöt synnyttävät yhtenäistä laatua. Eikä keneltäkään kulu aikaa siihen, että pyörä pitäisi keksiä joka päivä uudelleen. Ja kun työntekijät pääsevät luomaan käytäntöjä, he myös toimivat niiden mukaan mielellään.

Eteenpäin yhteisillä käytännöillä

Hyvän käytännön ja prosessin tunnistat kolmesta asiasta. Ensinnäkin siitä, että se on yrityksesi näköinen, ei yksittäisen ihmisen. Toiseksi siitä, että se tukee yrityksesi strategiaa ja tavoittelemaanne toimintakulttuuria. Ja kolmanneksi siitä, että se on luotu ihmisten kanssa, ei johtoryhmän kokouksessa.

Kun luot käytännöt ihmisten kanssa, saat niistä selviä. Ja innostavia! Se johtuu siitä, että kun annat ihmisille mahdollisuuden osallistua, osoitat arvostavasi heidän näkemyksiään. Arvostus synnyttää innostusta ja innostus halun tehdä parhaansa. Se taas näkyy yrityksesi tuloksessa.

Uudista yrityksesi käytännöt tai tee niiden rinnalle joukko uusia! Jokainen käytäntö auttaa ihmisiäsi ja yritystäsi voimaan hyvin. Sen jälkeen yrityksesi kulkee kohti menestymistä vielä lujemmin kuin nyt.

Polku kohti parempaa

Siirry työhyvinvoinnin polulle. Tee se pienin askelin, niin kaikki käy helposti. Toimi näin – ja ota henkilöstön mukaan joka askeleelle. 

  1. Selvitä, mitkä asiat työpaikallasi hankaloittavat työn tekemistä. Ovatko esteet henkisiä vai fyysisiä? Johtuvatko ne ihmisistä, työstä vai työpaikasta?
  2. Kokoa käytännöt malliksi. Kutsu sitä malliksi, pelisäännöiksi, suunnitelmaksi tai tavaksi toimia, pääasia on, että kaikki ymmärtävät, mistä on kyse. Rakenna ensin vaikka johtamisen malli. Ja sitten vaikka työyhteisöviestinnän tai työhyvinvoinnin malli.
  3. Ota malli käyttöön! Innosta mukaan jokainen, jota tarvitaan mallin toteuttamiseen. 
  4. Pidä henkilöstö ajan tasalla saavutuksistanne. Iloitkaa pienistäkin edistymisistä.  Jokainen on askel kohti entistä parempaa työhyvinvointia ja työkykyä.

Osallistu valmennuksiin

5

syyskuu

ti 5.9.2017 klo 8:30-13:00

OIVALTAVA OPPIMINEN TYÖYHTEISÖSSÄ

Scandic Tampere City, Hämeenkatu 1, 33100 Tampere

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-13:00

MINDFULNESS TYÖSSÄ - HYVINVOINTIA JA RENTOJA ONNISTUMISIA

Ilmarinen, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-16:00

IHMISTEN JOHTAMISEN PERUSTEET

Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, Aleksanterinkatu 14, 15110 Lahti

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 9:00-13:00

Webinaari

19

syyskuu

ti 19.9.2017 klo 8:30-12:30

PAREMPAA TYÖKYKYÄ

Scandic Julia, Eerikinkatu 4, 20100 Turku

Lisää valmennuksia

Hoiva-alan yritys

Perheyrityksen omistajat siirsivät palkan- ja laskujen maksun tilitoimistolle. Säästyvä aika käytetään paremman työelämän rakentamiseen: hyvien käytäntöjen ja työtapojen edistämiseen, parempaan henkilöstöjohtamiseen sekä kehittämiseen.

Maalausliike

Yritys toteutti hyvinvointikartoituksen. Kartoituksen tuloksena kehitettiin työnjohtajien ja nokkamiesten osaamista sekä sairauspoissaolojen hallintaa. Tavoitteena on myös yhtenäistää yrityksen toimintatavat, luoda pelisäännöt ja parantaa työmaiden toimintaa. Myös yrityksen viestintää on kehitetty. Yksi vaihtoehto on WhatsApp-ryhmän perustaminen nokkamiehille, jolloin henkilöstön tehokas tekeminen eri työpisteissä saadaan paremmin koordinoitua.

Artikkeli - Prisma-ketju: parempi fiilis, parempi työnjälki

Prisma-ketju on uudistanut toimitapojaan lujittamalla yhdessä tekemistä. Ponnisteluistaan se sai Parempaa työelämää -tunnustuksen.

Lue koko artikkeli

LVI-alan yritys

Yrityksessä haluttiin kerätä hyviä käytäntöjä ja tehostaa työtä, koska työnjohdon työaikaa kului liikaa eri työmaiden välillä poukkoillessa. Sovittiin säännöllisistä tiimipalavereista, joihin tehdään valmis esityslista. Yksi esityslistan kohta on kehitysideoiden kerääminen työntekijöiltä. Ehdotukset kirjataan, ja helpot muutokset otetaan heti käyttöön.

Kehity esimiehenä

Sinä päätät, miten johdat joukkojasi. Miten innostat työntekijöitäsi. Miten autat heitä onnistumaan. Milloin opastat, milloin annat vapaat kädet. Miten osoitat arvostavasi heidän erilaisuuttaan. Ja miten edistät sitä, että kehityt esimiehenä.

 

Johtaminen on viestintää

Tiedät onnistuvasi, kun työntekijäsi onnistuu. Hän onnistuu, kun näytät hänelle suuntaa. Valmennat ja kannustat. Autat purkamaan konfliktit ja tekemään niistä kehittymisen siemeniä.  

Jotta te molemmat onnistutte, keskity kolmeen asiaan.

  1. Aseta työntekijällesi tarkat ja motivoivat tavoitteet. Silloin teidän molempien on helppo seurata niiden saavuttamista.
  2. Anna työntekijällesi palautetta. Jatkuvasti. Onnistumisista viisi kertaa enemmän kuin epäonnistumisista. Ja hae palautetta häneltä, jotta sinä tiedät, miten olet onnistunut esimiehenä. 
  3. Keskustele työntekijäsi kanssa muutenkin. Usein. Silloin kuulet, mitä hän tarvitsee sinulta, mitä hän on tehnyt ja mitä hän aikoo tehdä. Tiedät keskustelun sujuvan hyvin, kun työntekijäsi puhuu enemmän kuin sinä.

 

Keskustele työntekijäsi kanssa usein myös silloin, kun hän työskentelee eri kerroksessa tai kaupungissa kuin sinä. Käytä silloin etäjohtamisen eli virtuaalijohtamisen työkaluja. Kännykkää, sisäistä sosiaalista mediaa tai jotain muuta sähköistä viestintäkanavaa. Pääasia on, että löydät keinon johtaa niitäkin ihmisiäsi, joita et näe.

Perehdy lisäksi työpaikkasi työyhteisöviestinnän käytäntöihin. Silloin sinulla on valmis paletti, josta valita sopivat tavat viestiä sen sijaan, että keksisit niitä itse.

Kyllä, johtaminen on viestintää. Ja se vie aikaa. Niin sen pitääkin. Sinä olet työpaikalla työntekijöitäsi varten. Käytät aikasi taiten, kun hankit itsellesi hyvät johtamistaidot. Johtaminen kun on taito, jonka jokainen voi oppia.

Osallistu valmennuksiin

5

syyskuu

ti 5.9.2017 klo 8:30-13:00

OIVALTAVA OPPIMINEN TYÖYHTEISÖSSÄ

Scandic Tampere City, Hämeenkatu 1, 33100 Tampere

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-13:00

MINDFULNESS TYÖSSÄ - HYVINVOINTIA JA RENTOJA ONNISTUMISIA

Ilmarinen, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-16:00

IHMISTEN JOHTAMISEN PERUSTEET

Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, Aleksanterinkatu 14, 15110 Lahti

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 9:00-13:00

Webinaari

19

syyskuu

ti 19.9.2017 klo 8:30-12:30

PAREMPAA TYÖKYKYÄ

Scandic Julia, Eerikinkatu 4, 20100 Turku

Lisää valmennuksia

Rakennusalan yritys

Rakennusalan yrityksen työnjohtaja kirjoittaa viikon päätteeksi blogin remonttikohteen edistymisestä. Blogiin tulee lyhyen tekstin lisäksi myös muutama kuva. Blogi jaetaan yrityksen työntekijöille ja myös remonttikohteen asukkaille. Työmaa pysyy siistinä ja turvallisena, kun tiedetään, että sitä seurataan blogissa. Työntekijöiden työtä arvostetaan kohteessa, koska asukkaat tietävät, mitä remonttityömaalla tapahtuu. Ja työntekijöiden ammattiylpeys ja työteho kasvavat, kun blogiin tulee kannustavia kommentteja.

Hoiva-alan yritys

Hoiva-alan yrityksessä tiimit kehittävät työtä pienryhmissä. Esimiehet kirjaavat asioita ja antavat työntekijöiden puhua ja ideoida. Näin varmistetaan, että työntekijöiden ideat tulevat esiin. Kirjatut ideat ovat julkisesti esillä ja niiden käyttöönotto on aikataulutettu. Näin huolehditaan, että asiat toteutuvat suunnitellusti. Yrityksessä on myös parannettu sisäistä viestintää lisäämällä jokaisen omaa vastuuta yksinkertaisella toimenpiteellä: tiimien yhteisistä sähköposteista on luovuttu ja viestit menevät jokaisen omaan sähköpostiin.  

Kaupan alan yritys

Yrityksessä on paljon yli 55-vuotiaita työntekijöitä. Työntekijöiden eläkesuunnitelmia ei ole aikaisemmin kyselty, mutta eläkeuudistuksen lähestyessä ne otettiin kehityskeskustelun yhdeksi aiheeksi. Näkökulmana on työssä jatkamiseen kannustaminen, sillä seniorityöntekijät ovat työnantajan näkökulmasta tehokkaita ja osaavia. Lopputuloksena työntekijät kokivat saavansa arvostusta ja eläkesuunnitelmat muuttuivat joustavammiksi työssä jatkamisen suhteen. Myös osa-aikatyö oli mukana keskustelussa. Työntekijät olivat tyytyväisiä ja kokivat saaneensa arvostusta työuralleen. Työnantaja puolestaan sai motivoituneita työntekijöitä ja hyvät mahdollisuudet keskustella myös osa-aikatyöstä.

 

Turvaa työkyky

Auta työntekijöitäsi pysymään työkykyisinä. Seuraa, miten he voivat, ja auta ajoissa. Parhaiten turvaat työkyvyn, kun johdat sitä. Rakenna malli, aseta tavoitteet ja seuraa tuloksia.

Rakenna työkyvyn johtamisen malli

Jos työntekijän motivaatio tuntuu katoavan ja työpäivät venyvän, hänellä on riski menettää työkykynsä. Nämä ja muut hiljaiset signaalit kertovat työkykyriskistä. Riski koskee työntekijän lisäksi koko yritystä, sillä jos työntekijäsi alkaa voida huonosti, myös yrityksesi alkaa voida huonosti.

Rakenna työntekijöittesi ja yrityksesi tueksi työkyvyn johtamisen malli.

Mallin perustana on se, että tunnet yrityksesi työntekijät. Silloin voit ennakoida työkyvyttömyyden uhat ja reagoida niihin ajoissa. 

Ota työterveyshuolto kumppaniksesi. Määritelkää yhteiset tavoitteet ja mittarit.  

Seuraa sairauspoissaolojen määrää ja syitä sekä esimiesten pitämiä varhaisen välittämisen keskusteluja. Seuraa myös työkykyneuvotteluja eli keskusteluja, joita työntekijä, työterveyshuolto ja työnantajan edustajat käyvät työssä jaksamisesta.

Henkilöstövastaavana sinä luot mallin. Sen toteuttamiseen tarvitset esimiehiä.

Lue lisää työkykyjohtamisesta

 

Esimiehet avainasemassa

Jotta työkyvyn johtamisesta tulee osa yrityksesi arkea, lähesty esimiehiä. Kehota esimiehiä 

  1. seuraamaan hiljaisia signaaleja. Kuten sitä, tuntuuko työntekijän motivaatio katoavan, onko hän alkanut eristäytyä työkavereistaan tai onko hänelle tullut vaikeuksia keskittyä työhönsä. 
  2. seuraamaan poissaolojen määrää ja syitä. Jos työntekijä on usein sairaana tai hänelle sattuu usein tapaturmia, syyn selvittäminen on paitsi järkevää, myös inhimillistä. Oli poissaolon syynä työ tai ei. 
  3. ottamaan asia puheeksi ajoissa. Mitä aikaisemmin esimies puuttuu asiaan, sitä enemmän työntekijällä ja hänellä on käytettävissä keinoja siihen, että työntekijän työkyky säilyy.  
  4. kirjaamaan keskustelun lopputulos ylös. Näin sekä työntekijälle että esimiehelle syntyy yhteinen käsitys siitä, mitä he sopivat sekä mihin he aikovat pyrkiä ja miten. Silloin heidän on helppo seurata tuloksia. 
  5. selvittämään, voiko työtehtäviä muuttaa. Voisiko työntekijä ryhtyä tekemään vanhaa työtä uudella tavalla? Tai kokonaan uutta työtä? Tilapäisesti tai kokonaan. 
  6. hyödyntämään työhönpaluun tukimuotoja. Työntekijä voi saada osasairauspäivärahaa Kelasta. Tai hän voi hakea jotain ammatillisen kuntoutuksen viidestä vaihtoehdosta. Ja saada niihin Ilmariselta taloudellista tukea.

Osallistu valmennuksiin

5

syyskuu

ti 5.9.2017 klo 8:30-13:00

OIVALTAVA OPPIMINEN TYÖYHTEISÖSSÄ

Scandic Tampere City, Hämeenkatu 1, 33100 Tampere

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-13:00

MINDFULNESS TYÖSSÄ - HYVINVOINTIA JA RENTOJA ONNISTUMISIA

Ilmarinen, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-16:00

IHMISTEN JOHTAMISEN PERUSTEET

Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, Aleksanterinkatu 14, 15110 Lahti

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 9:00-13:00

Webinaari

19

syyskuu

ti 19.9.2017 klo 8:30-12:30

PAREMPAA TYÖKYKYÄ

Scandic Julia, Eerikinkatu 4, 20100 Turku

Lisää valmennuksia

Satama-alan yritys

Ahtausalan yrityksessä oli paljon sairauspoissaoloja. Työntekijöille päätettiin ottaa terveysturvavakuutus. Jos kriteerit täyttyvät, työntekijöille haetaan myös ammatillisen kuntoutuksen ennakkopäätös heti sairausloman alkaessa. Terveysturvavakuutuksen ansiosta tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoitoon pääsy on nyt tehostunut. Ammatillisen kuntoutuksen tuoma tuki on lyhentänyt sairausajan poissaoloja. Yritys on säästänyt uudella toimintatavalla kymmeniä tuhansia euroja parin vuoden aikana. Henkilöstön luottamus työnantajaan on parantunut, ja yrityksessä on onnistuttu toteuttamaan työjoustoja. Työjoustot ovat parantaneet työtehoa ja lisänneet ymmärrystä oman työn merkityksestä yrityksen menestykseen.

Maalausliike

Perheyritys tuskaili heikon kannattavuuden ja runsaiden sairauspoissaolojen kanssa. Yrityksessä päätettiin toteuttaa hyvinvointikartoitus. Tulosten perusteella ryhdyttiin kehittämään työnjohtajien ja esimiesten osaamista sekä sairauspoissaolojen hallintaa valmennuksilla. Valmennusten tavoitteena on yhtenäistää toimintatavat, luoda pelisäännöt ja parantaa työmaiden toimintaa. Sairauspoissaolot käydään henkilöstön kanssa läpi ja mietitään yhdessä keinoja työkyvyn parantamiseksi. Myös viestintätapoja aiotaan uusia, jolloin henkilöstön tehokas toiminta ja osaajien hyödyntäminen eri kohteissa saadaan paremmin koordinoitua. Tämä välittyy fiilikseen työmailla, koska hyvin johdetut ja tehdyt projektit tulospalkitaan.

Artikkeli: Suunnitelmallisella työkykyjohtamisella näkyvää tulosta

Empowerilla työkyky on nostettu vahvasti johdon agendalle – aina strategiaan asti. Kolmen vuoden aikana systemaattisella työkykyjohtamisella on saatu aikaan mitattavia tuloksia.

Artikkeli: Euroports - työhyvinvointi on yhteistyötä

Viime vuonna Europortsin Rauman yksikkö tarttui toden teolla toimeen ja aloitti tiiviin työhyvinvointiyhteistyön Ilmarisen kanssa. Samalla uudistettiin myös terveyshuoltoyhteistyötä. Kolmikantayhteistyön tiivistäminen kumppanuudeksi on muun muassa laskenut yrityksen maksuluokan seitsemästä kolmeen.

Artikkeli: Kokonaishyvinvointi asiantuntijayrityksessä

Merit Consultingin henkilöstö voi selvästi hyvin. Terveyden tukeminen ja jatkuvan kehittämisen halu auttavat jaksamaan.  

Vähittäiskauppaketju  

Kansainvälisen kauppaketjun Suomen yhtiössä toimitaan erittäin matalalla organisaatiolla, eikä henkilöstöhallintoon ole ollut resursseja. Sairauspoissaoloja on epätasaisesti eri myymälöissä, joissain paljon. Yhden myymäläpäällikön toimenkuvaa päätettiin muuttaa niin, että hän ottaa osa-aikaisesti henkilöstöasiat vastuulleen. Samalla koottiin työsuojeluryhmä, jonka tehtäväkuvaa laajennettiin myös kehitysasioihin. Yrityksessä lisättiin mukautettua työtä pitkien sairaslomien sijaan. Yhtiössä myös kehitettiin mukautettuun työhön johtavia keinoja, kuten esimerkiksi selkähaaste ja seisomishaaste, joiden avulla on helpompi ottaa mukautettu työ puheeksi ja käytäntöön kaikissa myymälöissä.

Asiantuntijayritys

Yritys halusi henkilöstölle kattavamman työterveyshuollon. Vaihtoehdoksi nousi lisäturvan hoitaminen vakuutuksella, joka korvaa kattavasti myös operaatiot. Lisähintaa tästä ratkaisusta ei tullut, sillä samassa yhteydessä päivitettiin lakisääteinen tapaturmavakuutus ja vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Tällä ratkaisulla parannettiin työnantajamielikuvaa, ja helpotettiin käytännön asioiden hoitoa kuten laskujen määrää ja selvittelyä, sekä kustannusten ennakointia. 

 

Rakenna taitava työyhteisö

Parhaat osaajat ovat parhaissa työpaikoissa. Rakenna sen vuoksi sinun työpaikastasi paras. Sellainen, jossa jokainen tietää, miksi yrityksesi on olemassa ja mihin se on menossa. Ja jossa jokainen auttaa itseään ja muita onnistumaan.

Johda osaamista

Tarve oppia, tarve autonomiaan ja tarve liittyä muihin ihmisiin. Ne ovat meidän ihmisten kolme perustarvetta. Varmista, että yrityksesi tarjoaa edellytykset niiden täyttämiseen. Silloin ihmisen on helppo innostua työstään, sitoutua siihen ja saavuttaa tavoitteensa. 

Jatka osaamisen johtamista sillä, että pidät huolta osaajistasi. He kun haluavat olla osaajia huomennakin. Anna osaajasi kukoistaa! Tue osaajasi kehittymistavoitteita ja linjaa ne yrityksesi tavoitteiden kanssa. Osoita hänelle hänen työnsä merkitys varmistamalla, että hän saa palautetta työstään. 

Tuet tarvetta oppia, kun johdat osaamista. Silloin johdat paitsi tietoja ja taitoja, myös arvoja ja asenteita. Käynnistä osaamisen johtaminen hyödyntämällä oppimisen 10–20–70-sääntöä. Sen mukaan 10 prosenttia oppimisesta tapahtuu kouluttautumalla ja 20 prosenttia saamalla palautetta. Suurin osa oppimisesta, 70 prosenttia, tapahtuu työtä tekemällä.  

Vain itsensä johtajia voi johtaa

Auta osaajaasi myös johtamaan itseään. Tiedostamaan tarpeensa ja hakemaan niiden täyttämiseen tukea. Tiedostamaan vahvuutensa ja syventämään niitä. Tiedostamaan heikkoutensa ja valitsemaan niistä ne, joita hänen tulee kehittää ollakseen hyvä työntekijä, työkaveri, alainen tai esimies. 

Itsensä johtaja ymmärtää, että hän vastaa itse omasta käytöksestään. Siksi hän ymmärtää, että hän ei voi sysätä vastuuta osaamisestaan ja hyvinvoinnistaan muille, vaan hän vastaa niistä itse. Hän ymmärtää myös sen, että hänellä on oikeus ja velvollisuus auttaa itsensä lisäksi muita: työkavereitaan, alaisiaan ja esimiehiään. Jotta hekin onnistuvat työssään. 

Kun jokainen johtaa itseään ja toimii avoimesti ja arvostavasti toisiaan kannustaen, työ sujuu. Ja yrityksesi kulkee kohti tavoitteitaan.

Itsenäisesti muiden kanssa

Ihmiset haluavat osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon. Tue sen vuoksi ihmisten toista perustarvetta, tarvetta autonomiaan. 

Sen teet, kun otat työntekijät mukaan sopimaan työpaikkasi johtamiskäytännöistä ja muista henkilöstökäytännöistä sen sijaan, että esimiehet sopisivat niistä keskenään ja vain kertoisivat ne työntekijöille. Kun ihmiset jakavat näkemyksensä keskenään, tieto jalostuu. Ja yrityksesi saa käyttöönsä monipuolisen tietopaketin. 

Kun työntekijät saavat mahdollisuuden osallistua, tuet samalla heidän kolmatta perustarvettaan, tarvetta liittyä muihin ihmisiin. Siinä, miten he toimivat yhdessä, jakavat ajatuksia ja näkevät, että he ovat osa työyhteisöä. 

Käytä osaamistasi

Ihmisen kolmen perustarpeen täyttämiseen tarvitaan sinun osaamistasi. Auta ihmisiäsi. Huolehdi siitä, että joka ikisellä on hyvät työyhteisö- ja vuorovaikutustaidot. Ja että jokainen ymmärtää, että tieto jalostuu vuoropuhelussa, ei yksinpuhelussa. 

Tämän jälkeen olet luonut perustan sille, että yrityksestäsi voi tulla alansa paras työpaikka. Se kannattaa, sillä parhaat osaajat hakeutuvat parhaisiin työpaikkoihin. Silloin yrityksesi pysyy jatkossakin kilpailijoittensa edellä.

Osallistu valmennuksiin

5

syyskuu

ti 5.9.2017 klo 8:30-13:00

OIVALTAVA OPPIMINEN TYÖYHTEISÖSSÄ

Scandic Tampere City, Hämeenkatu 1, 33100 Tampere

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-13:00

MINDFULNESS TYÖSSÄ - HYVINVOINTIA JA RENTOJA ONNISTUMISIA

Ilmarinen, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-16:00

IHMISTEN JOHTAMISEN PERUSTEET

Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, Aleksanterinkatu 14, 15110 Lahti

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 9:00-13:00

Webinaari

19

syyskuu

ti 19.9.2017 klo 8:30-12:30

PAREMPAA TYÖKYKYÄ

Scandic Julia, Eerikinkatu 4, 20100 Turku

Lisää valmennuksia

Hoiva-alan yritys

Hoiva-alan yrityksessä yövuoron ja aamuvuoron vaihtuessa yövuorolaiset videoivat kännykällä kokemuksensa ja havaintonsa yön kulusta ja lähettävät videon yhteiseen sähköpostiin. Töihin tulevat aamuvuorolaiset katsovat videon tuoreeltaan. Aikaa säästyy, kun kaikkien ei tarvitse olla samaan aikaan paikalla ja viesti välittyy samanlaisena kaikille. Tarvittaessa videon sisällön pystyy tarkistamaan päivän aikana. Uusi näppärä toimintapa on vaikuttanut yrityksen tiimihenkeen positiivisesti, ja vuorojen vaihtuessa säästetään aikaa sekä vältetään turhaa sähläystä.

Asiantuntijayritys

Yrityksestä kaksi tiiminvetäjää osallistui Lean-valmennukseen. Tiiminvetäjät innostuivat kehittämisestä omassa organisaatiossaan. Tuloksena yrityksen volyymit ovat tuplaantuneet, mutta tiimit pärjäävät entisellä henkilömäärällä.

Kuljetusyritys

Kuljetusyritys palkitsee pikkujoulujuhlassaan vuoden parhaan asiakaspalvelijan, tehokkaimman kuskin, tsempparin, työnjohtajan ja työntekijän. Arviot asiakaspalvelusta kysytään asiakkailta. Juhlassa valinnat perustellaan koko porukalle. Samassa yrityksessä halutaan hoitaa työhön perehdytys hyvin. Uusi kuski saa nimetyn perehdyttäjän, ja toimitusjohtaja haastattelee uuden kuskin parin viikon työssäolon jälkeen. Näin päästään nopeasti kiinni asioihin, jotka vaativat lisäopastusta. Uudelta kuskilta saadaan myös näkemystä yrityksen toiminnasta. Työntekijöitten sitoutuminen paranee ja perehtyminen tehostuu.

 

Artikkeli: TYÖYHTEISÖVALMENNUS KASVATTI HENKILÖSTÖTUOTTAVUUTTA

Työyhteisövalmennus poiki yhteiset pelisäännöt BE Groupille. Vuorovaikutustaidot kohenivat ja työyhteisön ilmapiiri parani. Valmennuksen ansiosta myös henkilöstötuottavuus kasvoi peräti 11 prosenttia.

 

Artikkeli: JYSK panosti työelämän laatuun

JYSKin satsaus henkilöstötuottavuuden kehittämiseen näkyy sekä työelämän laadussa että viivan alla. Tulokset yllättivät positiivisesti. Sählääminen vähentyi ja tehollinen työaika lisääntyi.

Vähittäiskauppa

Vähittäiskauppaketju hakee tehokkaita ja yhtenäisiä toimintatapoja. Vastuuta halutaan antaa mahdollisimman paljon kaikille. Osa-aikaisia työntekijöitä on paljon. Yrityksellä on käytössä suljettu Facebook-ryhmä, johon kuuluvat lähes kaikki työntekijät. Ryhmän kautta jaetaan niin myyntitietoa kuin infoa tulevista kampanjoista ja esillepanoista. Myyntihenkilöstö tuottaa lisäarvoa kampanjoille kertomalla esillepanovinkeistä, haastamalla muita myymälöitä ja luomalla fiilistä. Johto on lähellä työntekijöitä ja lähettää tietoa työstä ja kannustusta kuvin ja viestein. Esimerkiksi tieto myyntikampanjasta julkaistaan ryhmässä illalla. Aamuun mennessä tieto on tavoittanut 80 prosenttia työntekijöistä.

Tapahtumapalveluyritys

Yritys tuottaa erilaisia tapahtumia, joissa on mukana myös alihankkijoita. Yritys laati turvallisuusohjeet, joiden noudattaminen on alihankkijoille yhteistyön edellytys . Ohje säästää aikaa ja opettaa tehokkaisiin rutiineihin. Seuraava askel on tapahtuman toimintaohjeitten laatiminen. Työaikaa säästyy vähintään tunti viikossa.

Yritykset neljältä eri toimialalta

Neljän vantaalaisyrityksen henkilöstö on lähtenyt sparraamaan toisiaan hyvistä käytännöistä viestinnässä, henkilöstöhallinnassa ja esimiesten sparrauksessa. Hyviä ajatuksia ja kokemuksia jaetaan ja otetaan käyttöön.

Voi hyvin

Kehon ja mielen liitto. Kun se toimii, me toimimme. Ja kun autamme muitakin toimimaan, autamme koko työpaikkaamme voimaan hyvin. Arjen valinnat ratkaisevat, miten hyvin sinä, työkaverisi, esimiehesi ja alaisesi voivat.

Tutustu itseesi ja työkavereihisi

Se, miten hyvin voit, riippuu ennen kaikkea sinusta.  

Mieti siksi muutamaa asiaa. 

Ensinnäkin arvojasi. Ne sinulla nimittäin on, tiedostit niitä tai et. Ja ne ohjaavat kaikkea tekemistäsi. Pohdi myös sitä, mitä haluat saada aikaan elämälläsi. Ja sitä, miten hyvin se on sopusoinnussa sinun ja työpaikkasi palvelutehtävän kanssa. Eli sen, miksi sinä teet työtäsi ja miksi työpaikkasi on olemassa. 

Kun sinun arvomaailmasi ja työtehtäväsi sopivat työpaikkasi arvoihin ja palvelutehtävään, suurin osa töistäsi tuntuu mukavalta. Yksinkertaista. Ja totta. 

Mieti toiseksi, mikä sinua innostaa ja mikä ei. Asiat vai ihmiset? Rauhallinen vai nopea tahti? Kerro tästä esimiehellesi. Kun suurin osa työtehtävistäsi innostaa sinua, työ tuntuu kevyeltä. 

Kolmas asia, mitä sinun kannattaa miettiä, on se, miten toimit muiden kanssa. Ihminen haluaa kuulua joukkoon. Osoitat kuuluvasi joukkoon, kun osoitat arvostavasi erilaisuutta. Sen osoitat käyttäytymällä eri tavoin eri ihmisten kanssa. Ja auttamalla heitä onnistumaan. Anna heille sen vuoksi palautetta. Kannustavaa viisi kertaa enemmän kuin korjaavaa. Ja kun tarvitset apua, hae sitä. Näin rakennat luottamusta sinun ja muiden välille. 

Neljäs hyvinvointiisi vaikuttava asia on se, mitä teet vapaa-aikanasi. Miten syöt ja nukut. Mitä harrastat ja kuinka paljon olet tekemissä perheen ja ystävien kanssa. Mieti myös, miten koet arkesi. Näetkö itsesi osana suurta seikkailua vai karmeaa painajaista? Mitä myönteisemmin suhtaudut, sitä enemmän saat elämästäsi irti. Ja sitä paremmin voit.

Tutustu työntekijääsi

Esimies, keskustele työntekijäsi kanssa säännöllisesti. Silloin opit tuntemaan hänet sekä työntekijänä että ihmisenä. 

Kuulet, mikä häntä motivoi, miten hän on matkalla kohti tavoitteitaan ja millaisia haasteita hän kaipaa. Ja mitä hän tekee vapaa-aikanaan. Silloin ymmärrät, miksi hän on joskus tavallista virkeämpi tai väsyneempi ja mikä saa hänet innostumaan. 

Jos työpisteenne ovat lähekkäin, käy katsomassa häntä työnsä ääressä. Kysy ja tee havaintoja työvälineistä, -tilasta ja -asennosta sekä tauoista. 

Mitä paremmin tunnet työntekijäsi, sitä helpompi sinun on ottaa puheeksi vaikeatkin asiat. Niitäkin kun matkan varrelle tulee. Ja ne kaikki vaikuttavat hänen työkykyynsä. 

Tue työkykyä työpaikan käytännöillä

Henkilöstövastaava, varmista että yrityksesi käytännöt tukevat henkilöstön työkykyä. Samalla teet työkyvystä yrityksesi kilpailukyvyn – työnhakijat kun hakeutuvat mieluiten sellaisiin työpaikkoihin, joissa huolehditaan henkilöstön hyvinvoinnista.

Mieti ainakin näitä: 

  1. Joustava työaika ja mahdollisuus etätyöhön. Toisille ne ovat arjen pelastus, toisille innoituksen lähde. 
  2. Työterveyshuolto. Sinun yrityksellesi sopiva sopimus on tuki sekä yrityksellesi että sen työntekijöille. 
  3. Työpaikkaruokailu ja kokoustarjoilut. Kun kaikki vaihtoehdot ovat terveellisiä, valinta on aina oikea. Ja kun lounastauon ajankohdan saa päättää itse, se osuu aina oikeaan aikaan. 
  4. Työn ja vapaa-ajan tasapainottaminen. Vahvista yhteisöllisyyttä sisäisellä sosiaalisella medialla, viihtyisillä taukotiloilla, henkilöstökerholla ja muulla yhdessäololla. Tue myös liikunta- ja kulttuuriharrastuksia.

Osallistu valmennuksiin

5

syyskuu

ti 5.9.2017 klo 8:30-13:00

OIVALTAVA OPPIMINEN TYÖYHTEISÖSSÄ

Scandic Tampere City, Hämeenkatu 1, 33100 Tampere

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-13:00

MINDFULNESS TYÖSSÄ - HYVINVOINTIA JA RENTOJA ONNISTUMISIA

Ilmarinen, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 8:30-16:00

IHMISTEN JOHTAMISEN PERUSTEET

Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, Aleksanterinkatu 14, 15110 Lahti

12

syyskuu

ti 12.9.2017 klo 9:00-13:00

Webinaari

19

syyskuu

ti 19.9.2017 klo 8:30-12:30

PAREMPAA TYÖKYKYÄ

Scandic Julia, Eerikinkatu 4, 20100 Turku

Lisää valmennuksia

Maanrakennusyritys

Työnantaja tuo moottoritietyömaan kahvitunnille kahvit ja sämpylät. Aikaa säästyy, kun työmiesten ei tarvitse lähteä huoltoasemalle kahville. Samalla työteho säilyy ja työntekijöillä on hyvä fiilis, kun työnantaja tarjoaa taukoeväät.

Artikkeli: Huonokuntoisena ei ammattikuljettajana pärjää

Kuljetusyrittäjä Petri Hapulahti taivuttaa itsensä ketterästi venytykseen.  – Omasta kunnosta huolehtiminen on tässä ammatissa tärkeää. Ei tätä työtä kovin huonossa kunnossa pystyisi edes tekemään, Hapulahti sanoo.

Kiinteistönhuoltoyhtiö

Työterveyshuoltoon on lisätty fysioterapeutin vastaanotto ilman lähetettä. Fysioterapeutti on myös toimistolla säännöllisesti, jolloin hän voi seurata henkilöstön työkykyä. Liikunta- ja jumppasuosituksia noudatetaan paremmin, kun tsekkauspisteitä on useammin. Yrityksessä on pystytty vähentämään sairauspoissaoloja.