Arbetsgivare, kontrollera kundåterbäringen och avgiftsnedsättningarna på nätet
Vi har räknat ut din slutliga kundåterbäring och andra avgiftsrabatter, vilka du ser från 3.3. genom att logga in som arbetsgivare i vår webbtjänst.
I regel beaktas avgiftsnedsättningarna i kommande ArPL-fakturor från mars framåt, eller om du har obetalda fakturor som förfallit till betalning, hänförs återbäringen i första hand till dem. Hur återbäringarna hänförts framgår av det kontoutdrag som du ser efter att ha loggat in i webbtjänsten.
Nedsättningen av ArPL-avgiftsprocenten under coronatiden minskade återbäringen
Ilmarinens starka solvens och kostnadseffektivitet har inverkat positivt på kundåterbäringarna. Som en följd av coronapandemin som bröt ut senaste vår sänktes emellertid ArPL-avgiftsprocenten med 2,6 procentenheter. Nedsättningen gällde ArPL-avgifterna för de löner som betalades i maj–december 2020.
Arbetspensionsbolagen kan inte betala ut kundåterbäringar för den tid som ArPL-avgiften var nedsatt. Kundåterbäringen på våren 2021 är således en tredjedel av den normala. Kundåterbäringens belopp minskar oberoende av hur stor del av året 2020 försäkringen har varit i kraft.
Använder du tjänsten Palkka.fi i löneberäkningen?
Om du använder Palkka.fi i egenskap av företagare lönar det sig att byta fakturaställare till Ilmarinen. På så sätt kan vi hänföra kundåterbäringen till den faktura som skapas. Med ett företagsgränssnitt kan du ändra fakturaställaren i uppgifterna om arbetsgivarens pensionsförsäkring i Palkka.fi. Valet kan göras under arbetsgivaruppgifterna.
Om du vill ta i bruk uppgifterna om ArPL-avgiften i Palkka.fi, säkerställ att vi har försäkrings¬tagarens uppdaterade kontonummer för betalning av återbäring. Du kan granska dina uppgifter genom att logga in i vår webbtjänst.
Meddela försäkringstagarens bankkontonummer
Vi behöver ett bankkontonummer för eventuell återbäring av försäkringsavgifter. I regel hänförs kundåterbäringen och andra avgiftsrabatter samt gottgörelsen för korrigerade löneuppgifter till följande faktura. Om du inte får fakturor från Ilmarinen, återbetalar vi pengarna på försäkrings-tagarens bankkonto. Meddela kontonumret genom att logga in i vår webbtjänst. Om du inte har användarkoder, ansök om dem så kan du sköta dina ärenden smidigare.
Fyll i ett avtal om användningen av Ilmarinens webbtjänster. (pdf)
Så här lyckades vi
Arbetspensionsbolagens överföring till kundåterbäringar 2021,
miljoner euro och i förhållande till lönesumman.
Läs också
Aktuellt nu
Ilmarinens placeringsavkastning var 3,2 procent och effektiviteten förbättrades ytterligare
Avkastningen på arbetspensionsbolaget Ilmarinens placeringar var i januari–mars 3,2 procent. Bolagets kostnadseffektivitet förbättrades ytterligare då premieinkomsten ökade och de omkostnader som behövs för verkställande av pensionsskyddet minskade. – Vi har fortsatt att framgångsrikt genomföra Ilmarinens strategi och i betydande grad utökat vår lönsamhet under de senaste sex åren, konstaterar Ilmarinens verkställande direktör Jouko Pölönen.
Kommer i år: Elektroniska FöPL-fakturor skickas automatiskt
Vi kommer i fortsättningen att skicka elektroniska FöPL-fakturor automatiskt när fakturans betalare är ett företag som tar emot nätfakturor.
Arbetsgivare, kundåterbäringar syns i webtjänsten
Vi har räknat ut de slutliga kundåterbäringarna som minskar ArPL-avgiften och de syns i webtjänsten fr.o.m. den 5 mars. Vår kostnadseffektivitet har ökat ytterligare och syns direkt i form av mindre arbetspensionsavgifter för våra arbetsgivarkunder.