Blogit

Etätyöstä kohti toimistoarkea - Vie parhaat etäarjessa muodostuneet tavat toimistolle

Koronakevään aikana olemme opetelleet uusia rutiineja arkeemme. Nyt kesällä on hyvä aika tarkastella omia uusia oppeja ja oivalluksia.

Oletko korona-aikana löytänyt arkeesi iloa ja hyvinvointia tuovia tapoja? Millä tavalla saat päiväsi parhaiten käyntiin? Oletko löytänyt itsellesi parhaan keinon työstä irtaantumiseen? Voisiko istä korona-ajan opeista parhaimmat pakata mukaan työkassiin toimistolle paluun koittaessa?  

Hyvinvointia edistävät rutiinit toimivat myös toimistomaailmassa 

Työssäni Ilmarisen liikuttajana olen usein kuullut, ettei toimistolla voi jumpata keskellä päivää. Yhteen paikkaan keskittyvä etätyö ja jatkuva rennoissa vaatteissa oleskelu on madaltanut monella kynnystä liikkua työpäivän tauoilla. Radikaaleimmat tapojen muuttajat ovat kevään aikana ottaneet mukaan arkeensa aamutreenaamisen, lounaslenkkeilyn tai iltapäivän hengitysharjoituksen 

Miksi nämä eivät voisi toimia myös toimistolla? Miltä maistuisi lyhyt kävelylenkki lounastauon yhteydessä? Entä iltapäivän jumppahetki työpaikan kuntosalilla tai taukotilassa? Sopiiko hengitysharjoitus tehtäväksi työpisteen ääressä?  

Osa koronakevään uusista tavoista voivat toimistomaailmassa vaatia hieman järjestelyitä, hitusen rohkeutta muuttaa työpaikan kulttuuria ja ennen kaikkea päättäväisyyttä. Jos olet päättänyt toteuttaa lyhyen kävelylenkin keskellä päivää, merkkaa se kalenteriisi ja ota mukavat kävelykengät mukaasi. Jos päätät tehdä jumppahetken taukotilassa, älä anna työkavereiden vetää sinua sohvalle, vaan kannusta heidät mukaan.  

Aikomuksesta tekoihin 

Mikäli listaat ennen kesälomaa loman jälkeen odottavia työtehtäviä, mieti samalla mitkä ovat sinulle tärkeitä tapoja toimistolle vietäväksi. Kirjaa hyvät ideat ja käytännöt muistiin ja ota ne käyttöön toimistolle palattuasi. Ja vaikka jatkaisit etätyössä, on hyvä päättää jo valmiiksi omaa hyvinvointia edistävistä rutiineista, joita aiot jatkaa myös loman jälkeen. Mielestäni uudet hyvät rutiinit kannattaa myös aikatauluttaa, jotta päätökset eivät jää työn tohinan jalkoihin.  

Hyvinvointia edistävien ideoiden toteuttaminen työpaikalla on loppupeleissä yksilön valinta. Haastan kuitenkin myös työnantajat pohtimaan kriittisesti oman konttorin tarjoamia mahdollisuuksia toteuttaa uusia ideoita. Tuleva syksy on otollista aikaa työpaikan hyvinvointikulttuurin muutokseen.  

Mitä hyviä tapoja sinä olet keksinyt ja ottanut käyttöön? Jaa hienot käytännöt kommenteissa! 

Elsi Luomi    
@ElsiLuomi
liikuttaja, Ilmarinen    

Lue lisää 

  • Tapsa 6.7.2020 klo 13.45
    Toki etätöitä kannattaa jatkaa, jos työnantaja alkaa olla nykyaikainen ja valmis luottamaan työntekijään. Käsittääkseni Ilmarinen halusi kehittää etätyömahdollisuuksia. Ymmärsin, ettei tällä kertaa ollut kyse juhlapuheista.
    Vastaa kommenttiin
  • Tiina / Ilmarinen 9.7.2020 klo 07.15
    Poikkeusoloissa työskentely ja etätöihin siirtyminen sujuivat suomalaisilta ylipäätään hyvin. Tämä kävi ilmi kyselytutkimuksen tuloksista, joita julkaisimme kesäkuussa. Suomalaisten työvireen kehitys on siis ollut positiivista poikkeusolojenkin aikana. Ilmarisen asiakkaiden käytössä oleva Työvire-kysely mittaa henkilöstön työssään kokemaa virettä ja työkykyä, ja tulokset ovat parantuneet korona-aikana lähes kaikilla osa-alueilla. Lisää aiheesta voi lukea osoitteessa: https://www.ilmarinen.fi/uutishuone/arkisto/2020/tyovire-on-parantunut/ Myös meillä Ilmarisessa asiakaspalvelumme siirtyi 100-prosenttiseen etätyöhön, ja muutos sujui helposti, yli odotusten. Nykyteknologia mahdollistaa asiakaspalvelun ja työkavereiden tuen hienosti myös etätyössä. Lähtökohdat muutokselle olivat hyvät. Meillä oli onneksi ennestään jo tekniikka ja toimintamallit kunnossa. Lisäksi halukkaat saivat hakea toimistolta ergonomiaa parantavia työvälineitä kotiinsa, työtekijöiden hyvinvoinnista pidettiin huolta myös monella muulla tavalla, kuten esimerkiksi tarjoamalla työaikaan joustoja, järjestämällä etälapsiparkkeja sekä kuljettamalla halukkaille lounaan kotiin. Meidän tunnelmistamme poikkauskeväänä voi lukea lisää täältä: https://www.ilmarinen.fi/ilmiot/2020/asiakaspalvelu-korona/
    Vastaa kommenttiin

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 14.9.2021

Työnantajien välittäminen näkyy ja tuntuu

Työskentelen Ilmarisessa ammatillisen kuntoutuksen asiantuntijana. Me kuntoutusasiantuntijat autamme ihmisiä jatkamaan työelämässä vaivoista ja sairauksista huolimatta. Etsimme asiakkaillemme uusia, juuri heidän työkyvylleen sopivia tehtäviä ja koulutusta. Asiakkaideni työt jatkuvat ja mieleni kevenee. Työni on parhaimmillaan ihan mahtavaa!

Työnantajien välittäminen näkyy ja tuntuu

Blogit 9.9.2021

Miten navigoin oikein osaamisen valtamerellä?

Muuttuvassa työelämässä osaaminen vanhenee ja uutta pitäisi oppia nopeammin kuin koskaan ennen. Kuulemma myös vapaa-aikaa pitäisi käyttää opiskeluun, jotta pysyy vauhdissa mukana. Mietitkö sinäkin, miten jaksat arjen pyörityksessä ja pidät samalla jatkuvasti omasta markkinakelpoisuudestasi huolta? Ainainen riittämättömyyden tunne ahdistaa.

Miten navigoin oikein osaamisen valtamerellä?

Blogit 6.9.2021

Neljä askelta vaikuttavaan ergonomiaan

Monen tekijän tulee osua kohdalleen, kun tavoitteena on tukea työkykyä ja samalla saada aikaan sujuvaa työtä sekä tuottavuutta. Miten ja minkälainen ergonomia voi auttaa kohti haluttuja tuloksia?

Neljä askelta vaikuttavaan ergonomiaan
Lisää ajankohtaisia artikkeleita