Blogit

Mitä tikkari kertoo kulttuurista?

Taloudessamme elää kaksivuotias, jonka kanssa kauppareissut ovat olleet melkoista seikkailua ja tuskaa. Taapero haluaa tutkia itse kaikkea, juoksee iloisesti nauraen hyllyjen välistä karkuun ja saa raivarit, kun emme osta hänelle Ryhmä Hau -mehua. Neuvokkaina vanhempina Amerikassa asuessamme keksimme – yhtenä vanhemmuuden tähtihetkistämme! – lahjoa hänet hiljaiseksi tikkarilla. Menetelmä on toiminut hyvin ja nykyään kauppareissut sujuvatkin esimerkillisesti.

Pieni tikkari opetti meille paitsi sen, että lahjonta on yllättävän toimiva kasvatusmenetelmä, myös sen, miten amerikkalainen palvelukulttuuri toimii.

Asiakas on oikeassa

Koska tikkari painaa vain joitain grammoja, myyjät eivät pysty punnitsemaan tikkaria ja laskemaan sille hintaa. Olikin kiinnostavaa tarkkailla, miten he tilanteen ratkaisevat. Ensimmäisellä kerralla olin ilahtunut, kun myyjä antoi tikkarin lapselle ilmaiseksi. Mutta yllätyksekseni joka ikinen kassahenkilö ojensi silmää räpäyttämättä tikkarin suoraan lapselle maksua ottamatta. Emme maksaneet yhdestäkään tikkarista senttiäkään.

Mielestäni tämä kertoo kahdesta asiasta: ensimmäinen on lapsiasiakkaiden arvostus, joka ei näy ainoastaan ruokakaupassa vaan kaikkialla. Lapset huomioidaan hienosti Yhdysvalloissa myös tapahtumissa ja ravintoloissa, joissa lapsille tuodaan oma korokeistuin, pillimuki ja värityskirja vahaliituineen eteen erikseen pyytämättä. Lapsille jutellaan, heiltä kysellään kuulumisia ja mielipidettä ja heidät huomioidaan naapureina, asiakkaina ja kadulla kävellessä. Ero Suomeen on merkittävä, vaikka kyllä Suomessakin lapsi saa usein myönteistä huomiota.

Työntekijöille valta päättää

Toinen, ja ehkä kiinnostavampi asia, josta kaupoissa toistuva tikkariepisodi kertoo, on työntekijöiden valta tehdä itsenäisiä päätöksiä. Kaupan kassalla on oikeus – ja velvolllisuus – toimia siten, että asiakkaat olisivat tyytyväisiä. Työntekijöillä on lupa käyttää harkintaa ja tehdä tilannekohtaisia ratkaisuja silloinkin, kun ne maksavat kaupalle hieman. Toki Amerikassa asiakas on kuningas, se on selvää. Mutta asiakkaan lisäksi myös työntekijää arvostetaan niin paljon, että hänen uskotaan kykenevän tekemään asiakkaan kannalta parhaita ratkaisuja.

Pelokas työntekijä jää jumiin sääntöihin ja pykäliin. Suomessa asiakaskokemus tyssää liian usein siihen, että jokin sääntö tai periaate kieltää tekemästä niin tai näin. Muutos ravintola-annokseen maksaa ekstraa tai on jopa mahdotonta toteuttaa, tai se tehdään, kun tarjoilija on ensin kiemurrellut vaivaantuneena ja saanut asiakkaan kokemaan itsensä vaikeaksi tapaukseksi. Nämä kokemukset ovat varmasti monille tuttuja ja ne jättävät tilanteesta ja siten koko yrityksestä ikävän maun.

Lisää luottamusta

Suomi on yhteiskunta, jossa luottamus on poikkeuksellisen vahvaa. Se on uskomaton rikkaus ja vahvuus suomalaisessa kulttuurissa, joka erottaa meidät monista muista maissa. Meillä on myös perinteisesti luotettu työntekijään. Mutta missä on luottamus, kun pitäisi heittäytyä tilanteeseen ja käyttää pelisilmää?

Monissa asiakaspalvelutilanteissa päästäisiin Suomessakin parempiin tuloksiin, kun työntekijöihin ihan aidosti luotettaisiin ja heillä olisi esimiehen tuki tehdä itsensä näköisiä ratkaisuja vaihtuvissa tilanteissa. Rento, hyvillä pelimerkeillä varustettu työntekijä pääsee parempiin tuloksiin ja saa itsekin onnistumisen kokemuksia asiakkaiden kanssa toimiessaan.

Aku Varamäki
työpäivämuotoilija, yrittäjä
@akuvaramaki
http://www.workdaydesigners.com
Vuoden 2018 alun Aku tarkkaili suomalaista työelämää rapakon takaa Yhdysvalloista, Salt Lake Citystä.

  • Tee Ilmarisen testi ja tarkista, kuinka valmis sinä olet tulevaisuuden työelämään! futurescore.ilmarinen.fi
  • Tutustu Ilmarisen Parempaa työelämää -palveluihin
  • Tutustu ja ilmoittaudu mukaan Ilmarisen Parempaa työelämää -valmennuksiin.
  • Tikkari 2.12.2018 klo 22.00
    Lisätietoja aiheesta http://www.tikkari.eu
    Vastaa kommenttiin

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 14.9.2021

Työnantajien välittäminen näkyy ja tuntuu

Työskentelen Ilmarisessa ammatillisen kuntoutuksen asiantuntijana. Me kuntoutusasiantuntijat autamme ihmisiä jatkamaan työelämässä vaivoista ja sairauksista huolimatta. Etsimme asiakkaillemme uusia, juuri heidän työkyvylleen sopivia tehtäviä ja koulutusta. Asiakkaideni työt jatkuvat ja mieleni kevenee. Työni on parhaimmillaan ihan mahtavaa!

Työnantajien välittäminen näkyy ja tuntuu

Blogit 9.9.2021

Miten navigoin oikein osaamisen valtamerellä?

Muuttuvassa työelämässä osaaminen vanhenee ja uutta pitäisi oppia nopeammin kuin koskaan ennen. Kuulemma myös vapaa-aikaa pitäisi käyttää opiskeluun, jotta pysyy vauhdissa mukana. Mietitkö sinäkin, miten jaksat arjen pyörityksessä ja pidät samalla jatkuvasti omasta markkinakelpoisuudestasi huolta? Ainainen riittämättömyyden tunne ahdistaa.

Miten navigoin oikein osaamisen valtamerellä?

Blogit 6.9.2021

Neljä askelta vaikuttavaan ergonomiaan

Monen tekijän tulee osua kohdalleen, kun tavoitteena on tukea työkykyä ja samalla saada aikaan sujuvaa työtä sekä tuottavuutta. Miten ja minkälainen ergonomia voi auttaa kohti haluttuja tuloksia?

Neljä askelta vaikuttavaan ergonomiaan
Lisää ajankohtaisia artikkeleita