Blogit

Varhainen tuki ei toimi ja miten se voisikaan?

Suurimmassa osassa yrityksistä varhainen tuki ei toimi. Kyse ei ole siitä, ettemme jakaisi yhteisesti asian tärkeyttä: varhaisella tuella voimme ehkäistä työssä uupumista, töiden sujumattomuutta, sairauslomia, urajumeja ja työkyvyttömyyseläkkeitä. Näiden asioiden käsittely ei vain kuulu kovin kivoihin työtehtäviin, joten niitä vältellään. Lisäksi meille suomalaisille on ollut tyypillistä välittää muista ihmisistä siten, että olemme kohteliaasti katsoneet poispäin ja antaneet tilaa, kun toisella on ollut hankaluuksia tai ongelmia.

Varhainen tukeminen on työntekijöiden suorituksessa ja käyttäytymisessä olevien poikkeamien aikaista havainnointia, selvittämistä ja niistä johtuvien toimenpiteiden tekemistä. Edellä mainittu lause kertoo jo muutamasta ongelmasta, jotka estävät varhaisen tuen toimimisen: mikä on poikkeavaa? Kuka havainnoi? Miten asiasta keskustellaan? Mitkä asiat kuuluvat työnantajalle ja mitä toimenpiteitä on käytettävissä?

Kaikki perustuu siihen, että joku huomaa

Varhainen tukeminen on haastavaa, jos toimitaan monessa paikassa sijaitsevassa organisaatiossa tai tehdään vain etätöitä, eikä esihenkilö pysty havainnoimaan vaaranpaikkoja ja poikkeamia. Ilmarisen asiakasyrityksistä noin 70 prosenttia näkee riskin siinä, että työntekijän ongelmat jäävät etätöissä huomaamatta. Koko varhaisen tuen konsepti perustuu siihen, että joku huomaa. Kuinka siis huomata, jos toista ei näe koskaan? Ja kuka huomaa, jos tehdään täysin yksin töitä?

Muutoksia ei pysty myöskään havaitsemaan, jos esihenkilön tiimi on niin iso, ettei hänen ole mahdollista tuntea kaikkia, saati havaita mahdollisia vaaranpaikkoja. Myös työyhteisön monet eri kulttuuritaustat tuovat omat haasteensa keskiarvoihin sekä ajatukseen normaalista käyttäytymisestä ja suoriutumisesta. Kenen pitäisi huomata ja seurata, jos toimitaan matriisissa tai agilessa? Esihenkilön vai projektipäällikön tai kenties tiiminvetäjän? Entä miten vuokratyönantaja havaitsee ongelmat tai kuulee niistä? Tai mitä esihenkilö voi tehdä, jos ylin johto ei ole ollenkaan kiinnostunut varhaisesta toimimisesta?

Arkuus vuorovaikutuksessa on juurisyy

Suurimpana ongelmana ja varhaisen tuen toimimattomuuden juurisyynä pidän vuorovaikutuksen puutetta tai arkuutta puhumisessa. Pelko siitä, että astuu yksityiselämän puolelle tai että tilanne pahenee puhumalla, ovat yleisiä. Usein ei löydetä luontevaa sanoitusta tai työpaikalla on vahva kulttuuri sille, ettei ”meillä ole ollut tapana puhua hankalista asioista”.

Ja sitäkin on, ettei esihenkilöä vaan kiinnosta ihmiset, kun hänet on valittu tehtävään muilla perusteilla kuin ihmisläheisen johtamisen kyvyillä. Esihenkilö katsoo läpi sormien tai toivoo asian hoituvan ajan kanssa itsestään.

Tarvitaan väkisin välittämistä

Varhainen puheeksiottaminen on vaikeaa, ja siinä saa olla kieli keskellä suuta. Mutta ei se niin vaikeaa ole, etteikö sitä voisi oppia tai etteikö sitä vaikeudesta huolimatta kannattaisi tehdä.

Ihan aluksi kannattaa varata johtamiseen aikaa ja hakea tukea muilta esihenkilöiltä ja ammattilaisilta, kuten vaikka työterveydestä. Lisäksi kannattaa kehittää palautekulttuuria, sillä kun säännöllisen palautteen kautta totutaan korjattavien asioiden käsittelemiseen, on muistakin hankalista asioista helpompi keskustella. Kannattaa myös harjoitella suoraan puhumista ja luoda etukäteen yhteiset askelmerkit, kuinka edetään, jos huomataan muutoksia ja poikkeamia, joista olisi hyvä keskustella. Ja myös rooleista ja vastuista pitää sopia.

Lisäksi tarvitaan aimo annos varhaista väkisin välittämistä. Sellaista, että kaikki tietää, että esihenkilön tehtävänä on skannata määrätietoisesti poikkeamia ihmisten suoriutumisessa, puuttua niihin varhaisesti ja viedä myös asioita eteenpäin. Ja kaikki tämä siksi, jottei työntekijä joudu pois raiteita tai että hän pääsee mahdollisimman pikaisesti takaisin niille.

Katja Atsar
Asiantuntija, koulutukset ja koulutusohjelmat
Ilmarinen
@kmatsar (Twitter.com)

Ilmoittaudu mukaan Ilmarisen koulutuksiin:

Lue lisää:

 

 

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 23.4.2024

Miksi yhä useampi mielenterveyssyistä kuntoutusta hakenut saa kielteisen päätöksen? – Tässä kolme syytä

Työkyvyttömyyseläkettä haetaan eniten mielenterveyden häiriöiden vuoksi. Erityisesti nuorten työkyvyttömyyden pitkittyminen on huolestuttavaa, koska heillä olisi paljon työvuosia jäljellä. Miksi kuitenkin yhä useampi mielenterveyssyistä ammatillista kuntoutusta hakenut saa kielteisen päätöksen?

Miksi yhä useampi mielenterveyssyistä kuntoutusta hakenut saa kielteisen päätöksen? – Tässä kolme syytä

Blogit 15.4.2024

Mistä puhutaan, kun keskustellaan eläkkeiden uudistamisesta ja leikkaamisesta?

Meiltä on viime aikoina kyselty, mitä hallituksen leikkauspuheet tarkoittavat. Lisäksi moni pohtii omalta kohdaltaan, pieneneekö oma eläke, pääseekö vielä osittaiselle vanhuuseläkkeelle tai tuleeko ensi vuonna indeksikorotusta. Kaikesta voi päätellä, että julkinen keskustelu on herättänyt huolta niin työelämässä yhä olevissa kuin eläkeläisissä.

Mistä puhutaan, kun keskustellaan eläkkeiden uudistamisesta ja leikkaamisesta?

Blogit 4.4.2024

Miten muokataan työtä konkarille sopivaksi?

Työuraa ei voi ainakaan koko matkalta painella maaliin asti täydellä vauhdilla ja itseään jatkuvasti ylittäen. Tulevaisuudessa on yhä tärkeämpää, että sovitamme ja muokkaamme työtä elämäntilanteeseen sopivaksi. Sekä työssä olevasta että työelämään tulevasta työvoimasta täytyy pitää hyvää huolta. Miten voisimme entistä paremmin huomioida työn vaatimusten lisäksi työntekijöiden perustarpeet, elämäntilanteen ja terveydentilan?

Miten muokataan työtä konkarille sopivaksi?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita