Menestystarinat

Sikla uudistaa yrityskulttuuriaan

Kasvuyrityksen työhyvinvointi vaihteli eri henkilöstöryhmien välillä. Kuukausittaiset pulssikyselyt paljastivat erojen syyt.

Rakennus- ja talotekniikka-alalla toimiva Sikla oli saanut vuosien ajan erinomaiset tulokset työhyvinvointikyselyistä. Työntekijät kokivat työn merkitykselliseksi, mikä selittynee paljolti yrityksen toimintakulttuurilla.

Oulun kupeessa Limingassa toimiva Sikla suunnittelee, tuottaa ja rakentaa koteja, toimitiloja, päiväkoteja ja hoivakoteja tavalla, joka ottaa vahvasti huomioon käyttäjäkokemuksen. Henkilöstöstä tuntuu mielekkäältä olla rakentamassa tulevaisuuden Suomea.

Kun kuukausittainen Työvire-kysely otettiin käyttöön keväällä 2018, työhyvinvointikyselyissä alkoi ilmetä eroja eri henkilöstöryhmien kesken. Tehtaan työntekijät antoivat muita alhaisemmat pisteet työympäristön turvallisuudesta ja vaarattomuudesta. Hallintojohtaja Tuomo Hilliaho tarttui epäkohtaan. Hän pohti johdon kanssa, miten tilannetta voisi kehittää.

– Toimme tehtaalle Toyotan kehittämän lean-järjestelmän, jossa jokaiselle materiaalille ja työkalulle on oma paikkansa ja työpaikka on aina puhdas ja turvallinen, Hilliaho kertoo.

Eikä siinä kaikki. Sikla lanseerasi tehtaalleen lisäksi kahden viikon välein tehtävän turvallisuuskävelyn. Työnjohtaja ja yksi vaihtuva työntekijä tarkastavat nimetyt kohteet ja kirjaavat puutteet, jotka sitten korjataan. Vastaavanlainen TR-mittaus on lakisääteinen rakennustuotannossa, mutta vapaaehtoinen tehtaalla.

Muutosten myötä turvallisuus on kohentunut työpaikalla, mutta Hilliahon yllätykseksi työhyvinvointikyselyjen tulokset ovat toistaiseksi pysyneet ennallaan. Vienee aikansa, ennen kuin objektiiviset parannukset muuttuvat subjektiiviseksi kokemukseksi.

Sormi pulssilla

Sikla on mitannut seitsemän eri henkilöstöryhmänsä työvirettä Ilmarisen Työvire-kyselyllä, joka sisältää kaksitoista vakiokysymystä.

– Lisäämme aina kyselyyn pari bonuskysymystä, joilla selvitämme ajankohtaisia, vaihtuvia teemoja. Haluamme elää kiinni todellisessa työntekijäkokemuksessa, Hilliaho kertoo. 

Se on kannattanut, sillä kyselyistä on noussut työturvallisuuden lisäksi esiin toinenkin kehittämiskohde: palautteenanto. Sen Sikla haluaa virtaviivaistaa koko organisaatiossa. Koulutusta saavat kaikki esimiehet.

Tuomo Hilliaho

Palautteen antamisen opetteluun Hilliaholla on ideoita. Sikla voisi esimerkiksi koota videoyhteyden ääreen kerran kuussa kaikki esimiehet käsittelemään yhdessä jotain tiettyä teemaa. Siten kaikki pysähtyisivät hetkeksi tärkeiden asioiden ääreen – yksi asia kerrallaan. Samalla esimiehet ja johto huomaisivat, että palautteenannon kanssa ollaan tosissaan.

Varmuutta kehityskeskusteluihin

Kun Tuomo Hilliaho astui Siklan palvelukseen pari vuotta sitten, hän havaitsi, että moni työntekijä oli esimiestehtävissä ensimmäistä kertaa. He tarvitsivat valmennusta muun muassa kehityskeskustelujen vetämiseen. Hilliahosta oli hyvä hankkia valmennus talon ulkopuolelta.

Esimiehiä valmensi Etera, joka fuusioitui myöhemmin Ilmarisen kanssa. Siklan esimiehet saivat valmennusta varhaisen välittämisen mallista ja työkaluja työntekijöiden kanssa käytäviin keskusteluihin.

Asiat ovat myös edenneet. Siklan henkilöstöstä on tuntunut, että se pääsee vaikuttamaan yrityksen toimintaan.

– Työvireen ylläpidon kannalta on tärkeää, että johtamista kehitetään ja organisaatio jäsentyy hyvin. Kasvuyrityksessä jokaisen on tiedettävä, mitä häneltä työssä odotetaan.

Sikla Oy

  • Vuonna 2007 perustettu rakennusalan konserni. Henkilöstö noin 230.
  • Pääkonttori Limingassa Oulun lähellä. Konsernijohtaja Janne Nieminen.
  • Oikaistu liikevaihto 88,5 miljoonaa euroa vuonna 2018. 

Tutustu Ilmarisen työkyvyn kartoittamispalveluihin

Lisää aiheesta

Menestystarinat 18.2.2021

Kuukauden asiantuntija: Jari Matveinen

Huolehdimme Ilmarisessa yli miljoonan suomalaisen eläketurvasta. Olemme kohta 60 vuotta rakentaneet yhdessä työnantajien kanssa parempaa työelämää ja edistäneet työkykyä. Mutta ketkä tätä työtä tekevät? Lue mitä kuukauden asiantuntijamme kertoo työstään.

Lue artikkeli

Menestystarinat 13.1.2021

Työkykyjohtaminen on Pinjalla kestävyyslaji – ”Ilman hyvinvoivia ja motivoituneita ihmisiä meillä olisi vain kasa läppäreitä”

Pinja on suomalainen digitalisaatioon ja teollisuuden uudistamiseen erikoistunut yritys. ”Tämä on ihmiskeskeistä liiketoimintaa. Meillä tulos syntyy asiantuntijatyöllä ja siksi jokaisen pinjalaisen osaaminen, motivaatio ja hyvinvointi vaikuttaa suoraan tuottavuuteen”, sanoo Pinjan henkilöstöjohtaja Johannes Nikula. Muutosten koronavuosi on tuonut Pinjalle uusia haasteita ja luonut myös mahdollisuuksia.

Lue artikkeli

Menestystarinat 21.10.2020

Vauhdin huumaa vai tuskaa? - Elli Holapan eväät kasvuyrityksen menestykseen

Jungle Juice Bar on vuonna 2010 perustettu, smoothieita ja mehuja tarjoava baariketju. Yritys on kasvanut kovaa vauhtia ja nyt baareja on Suomessa jo yli 50. Mitkä tekijät ovat laajenemisen takana ja mitä haasteita kasvuyritys kohtaa?

Lue artikkeli
Lisää ajankohtaisia artikkeleita