Artikkelit

Kaipaatko sparrausta työkykyjohtamisessa? – Oma asiantuntija -palvelu on apunasi

Kun työpaikallasi kaivataan apua esimerkiksi työkykyjohtamisen käytäntöjen kehittämisessä, työn kuormitustekijöiden hallinnassa tai työhön paluun vaihtoehdoissa, kannattaa kääntyä Ilmarisen asiantuntijoiden puoleen. Oman sparrausajan voi varata helposti verkossa.

Työkykyjohtamisen asiantuntijat Tiina Loikkanen ja Jaana Pakka sekä kuntoutusasiantuntija Lilian Hellsten kollegoineen sparraavat Ilmarisen asiakasyrityksiä työkykyjohtamisen eri teemoissa.

– Haluamme tarjota matalalla kynnyksellä apua HR:lle ja olla heidän sparrauskumppaninsa työkykyjohtamisen asioissa. Meiltä saat vinkkejä ja hyviä käytäntöjä työkykyjohtamiseen ja ammatilliseen kuntoutukseen liittyen. Kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä ja varata oma aika, Tiina Loikkanen sanoo.

Varaa aika helposti verkossa

Uusi Oma asiantuntija -palvelu löytyy Ilmarisen TyökykyAreenasta, josta oman sparrausajan voi varata helposti.

– Kirjautumalla TyökykyAreenaan pääset tutustumaan asiantuntijoihin, näkemään kalenterista vapaat ajat ja tekemään varauksen. Sparrausajat ovat 45 minuutin mittaisia, ja pidämme ne Teamsilla. Jos sinulla ei ole vielä tunnuksia, voit tilata ne helposti verkkolomakkeella, Loikkanen kertoo.

Palvelu on suunnattu Ilmarisen maksuluokkakokoisille asiakkaille eli keskisuurille ja suurille asiakasyrityksille, joiden vakuutusmaksuun vaikuttavat yrityksen omat työkyvyttömyyseläkkeet.

Sparrausta ja hyviä käytäntöjä

Tyypillisiä sparrausteemoja ovat esimerkiksi varhainen tuki, psykososiaalisten kuormitustekijöiden hallinta, työterveysyhteistyön kehittäminen, työhön paluun vaihtoehdot – ja vaikuttava työkykyjohtamisen kokonaisuus ylipäätään.

– Tilanne voi olla esimerkiksi se, että yritys on kasvanut voimakkaasti tai työpaikalla on ollut muutoksia ja on tarpeen miettiä, missä mennään työkykyjohtamisen asioissa ja mihin kannattaisi kiinnittää huomiota. Tai jos sairauspoissaolot ovat kääntyneet kasvuun, saatetaan kaivata apua ja yhteistä pohdintaa, mitä asialle kannattaa tehdä, Jaana Pakka kertoo.

Mielenterveyshaasteet ja psyykkiset kuormitustekijät puhuttavat monella työpaikalla.

– Jos mielenterveyssyistä johtuvat poissaolot ovat kasvaneet työpaikalla, voimme olla apuna miettimässä keinoja, miten psyykkistä kuormitusta saataisiin hallintaan, Pakka jatkaa.

Tarvittaessa sparrausaikoja voi varata useammankin.

– Ensimmäisellä kerralla on hyvä katsoa, mistä asioista kannattaa lähteä liikkeelle ja seuraavalla kerralla voimme jatkaa keskustelua.

Työhön paluun ja ammatillisen kuntoutuksen vaihtoehtoja

Työssä jatkamista ja työhön paluuta sairausloman jälkeen voidaan tukea työpaikalla monin tavoin. Oma asiantuntija -palvelu auttaa myös näiden keinojen suunnittelussa.

Ammatillisen kuntoutuksen asioissa Oma asiantuntija -palvelu on oiva apu silloin, kun kyseessä on enemmän aikaa vievä asia, joka ei hoidu puhelimitse tai sähköpostitse saman tien.

– Voimme keskustella työnantajien kanssa ammatillisen kuntoutuksen vaihtoehdoista tai esimerkiksi pitkillä sairauslomilla, kuntoutustuella tai ammatillisessa kuntoutuksessa jo olevien työntekijöiden tilanteesta tietosuojakäytännöt huomioiden. Mukana keskustelussa on usein myös työterveyshuolto, Lilian Hellsten kertoo.

Varhaisen tuen käytännöt arkeen

Tällä hetkellä suosituimpia sparrausteemoja ovat olleet vaikuttava työkykyjohtaminen ja varhainen tuki.

– Varhaisen tuen malli on monessa yrityksessä olemassa, mutta se saattaa kaivata päivittämistä. Voimme auttaa esimerkiksi roolien selkeyttämisessä sekä mallin yksinkertaistamisessa, ja miettiä yhdessä, miten sitä kannattaa tiivistää, jotta se toimisi paremmin arjessa, Pakka kuvailee.

Usein myös varhaisen tuen mallin arkeen viennissä kaivataan apua.

– Voimme tarvittaessa suunnitella ja toteuttaa esimerkiksi puheeksioton koulutuksia esihenkilöille ja auttaa näin heitä kohtaamaan työntekijöitä haastavissa, työkykyyn liittyvissä tilanteissa, Pakka jatkaa.

Oma asiantuntija -palvelusta saa myös tukea ja vinkkejä Ilmarisen kysely- ja tutkimustyökalujen tehokkaaseen hyödyntämiseen.

– Annamme vinkkejä esimerkiksi Työvire- ja Työyhteisövire-kyselyiden tulosten purkamiseen ja läpikäymiseen sekä siihen, miten kehityspolkuja kannattaa lähteä viemään eteenpäin, Loikkanen sanoo.

Asiakkaat mukana palvelun kehittämisessä

Ilmarisen asiakkaat ovat olleet vahvasti mukana Oma asiantuntija -palvelun kehittämisessä – esittämässä toiveita, kokeilemassa ja testaamassa. Palvelun vastaanotto on ollut hyvä, ja se on saanut jo tuoreeltaan erinomaista palautetta.

– Olemme tehneet pitkään työtä työkykyjohtamisen parissa asiakkaidemme kanssa eri toimialoilla, erikokoisissa yrityksissä. Mielellämme jaamme tätä vuosien aikana kertynyttä osaamistamme ja kokemustamme, Pakka sanoo.

– Uusi palvelu yhdistää työkykyjohtamisen ja kuntoutuksen asiantuntemuksemme helposti asiakkaidemme saataville – sitä kannattaa hyödyntää ja varata oma aika TyökykyAreenasta, Loikkanen, Pakka ja Hellsten sanovat.

Mikä Oma asiantuntija -palvelu?

  • Ilmarisen Oma asiantuntija -palvelu tarjoaa asiantuntijatukea työkykyjohtamisen eri teemoista, mm. vaikuttavasta työkykyjohtamisesta, varhaisesta tuesta ja ammatillisesta kuntoutuksesta.
  • Palvelu on tarkoitettu Ilmarisen maksuluokkakokoisille asiakkaille eli keskisuurille ja suurille asiakasyrityksille, joiden vakuutusmaksuun vaikuttavat yrityksen omat työkyvyttömyyseläkkeet.
  • Oman sparrausajan voi varata helposti verkossa. Kirjaudu TyökykyAreenaan ja varaa aika.
  • Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, voit tilata ne helposti verkkolomakkeella
  • Sparrausajat on tarkoitettu HR- ja työkykyasioita hoitaville asiantuntijoille Ilmarisen asiakasyrityksissä. Sparrausajat ovat 45 minuutin mittaisia, ja ne pidetään Teamsilla.
  • Lue lisää Oma asiantuntija -palvelusta

Tutustu TyökykyAreenaan 

  • TyökykyAreenasta löydät sieltä paljon tietoa ja arjen työkaluja työkykyriskien hallintaan. Lue lisää ja tutustu.

Lisää aiheesta

Artikkelit 18.4.2024

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Napolilaisista pizzoistaan tunnetussa Via Tribunalissa työntekijöiden työkyvystä huolehtiminen on tärkeää. Nuoressa ja pienessä yrityksessä Ilmarisen kyselyt ja oppimisympäristö ovat HR-päällikkö Hanna Rauhalan tukena työvireen seuraamisessa ja esihenkilötyön kehittämisessä. Henkilöstöhallinnon tiimin paikkaa on täyttänyt Rauhalalle Oma asiantuntija -palvelu, jossa hän on voinut puhua yhteistä ”HR-kieltä” toisen ammattilaisen kanssa.

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Artikkelit 8.4.2024

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?

Sairauspoissaoloja ei toivo kukaan – olivat ne sitten lyhyitä tai pitkiä. Milloin osa-aikainen sairauspoissaolo on vaihtoehto? Pitääkö sairauslomasta aina maksaa palkka? Entä mitä työpaikalla kannattaa tehdä, jos työntekijän sairausloma pitkittyy?

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita