Blogit

Suunnitelma hedelmälliseen työterveysyhteistyöhön

Toimiva yhteistyö työterveyshuollon kanssa on tärkeä osa työkyvyn johtamista. Miten yhteistyötä kannattaa suunnitella? Miten työterveyshuollon toimintasuunnitelma kannattaa rakentaa?

Olen pitkän työterveysurani aikana nähnyt lukuisia työterveyshuollon toimintasuunnitelmia. Niissä tarkoituksena on kuvata yhteistyö, johon asiakasyritys ja työterveyshuollon palveluntuottaja sitoutuvat puolin ja toisin. Suunnitelmalla on myös taloudellista merkitystä: Kela korvaa yritykselle jopa 60 prosenttia toimintasuunnitelman mukaisesta toiminnasta aiheutuvista kustannuksista. On lisäksi todennäköisempää, että yhteistyöllä aikaansaadaan haluttuja vaikutuksia, kun toiminnan kokonaisuus suunnitellaan huolellisesti etukäteen.

Hienot tavoitteet kyseenalaistuvat jo ‘työterveyshuollon toimintasuunnitelma’ -nimessä. Toiminnan suunnittelua varten tarjotaan kaikille asiakasyrityksille samanlaista toimintasuunnitelmapohjaa, jossa keskitytään lähinnä kuvaamaan kaikille samanlaisia työterveyshuollon palveluprosesseja. Työpaikkojen erityispiireiden kuvaaminen jää muutaman avoimen kohdan varaan. Siksi suunnitelman pitäisi mieluummin olla ‘yrityksen työterveyssuunnitelma’, jossa keskitytään työpaikan, ei palveluntuottajan, tarpeisiin ja mahdollisuuksiin.

Kenen tarpeet ohjaavat suunnittelua?

Työterveyshuoltolain mukaan yhteistyön suunnittelemisessa lähtökohtana tulee olla työpaikkojen ja työntekijöiden tarpeet. Liittyvätkö ne työterveyteen (esim. työ, jossa on terveysriskejä), työkykyyn (esim. paljon sairauspoissaoloja) vai työhyvinvointiin (esim. työssä jaksamishaasteita)? Nämä tulisi kuvata suunnitelman alussa ja perustella riittävän selkeästi. Useista haasteista tulisi priorisoida ne, joihin yhteistyössä lähdetään ensisijaisesti hakemaan ratkaisuja.

Todettujen tarpeiden jälkeen kirjataan konkreettiset tavoitteet, joiden saavuttamista voidaan yhteistyön aikana myös mitata. Ne liittyvät esimerkiksi terveysriskien, sairauspoissaolojen tai henkilöstön kokeman haitallisen kuormituksen vähenemiseen. Sen jälkeen toimintasuunnitelmaan kuvattavien palveluiden ja yhteistyön sisältö tulee suunnitella niin, että näin toimimalla myös päästään kirjattuihin tavoitteisiin. 

Lyhyestä virsi kaunis

Vaikka asiakkaan on hyvä tietää, mistä kaikesta maksaa, varsinaiseen toimintasuunnitelmaan ei tarvitse kuvata koko työterveyshuollon toimintaa. Siihen sopii paremmin työterveyshuoltosopimus, jonka työnantaja on velvollinen tekemään palveluntuottajan kanssa. Toimintasuunnitelmaan ei myöskään tarvitse sisällyttää työpaikalla sovittuja toimintamalleja kuin siltä osin kuin työterveyshuolto sitoutuu toimimaan niiden osana. Liitteeksi toki nekin voi lisätä.

Yhteistyö ei ole sen vaikuttavampaa, mitä pitempi toimintasuunnitelmasta tulee. Siksi pitäisin ydindokumentin ytimekkäänä ja molemmin puolin ymmärrettävänä. Häkellyttävän moni asiakasyrityksen edustaja on tullut kertomaan minulle, ettei kerta kaikkiaan ymmärrä työterveyshuollon toimintasuunnitelmaa. Helpotus on ollut suuri, kun olen todennut, että ei suunnitelman logiikka avautunut minullekaan.

Työterveyshuollon kanssa tehtävän yhteistyön vaikuttavuus puhututtaa niin asiakasyrityksiä kuin työterveyshuoltojakin. Kenelläkään ei ole halua kustantaa eikä toisaalta tuottaa palveluita, joilla ei saada vaikutuksia.

Avain vaikuttavuuteen on yhteistyössä rakennettu toimintasuunnitelma. Siinä molemmin puolin sitoudutaan toimimaan samoilla tavoitteilla, joita vastaavilla mittareilla yhteistyötä mitataan. Kun toimintasuunnitelma tehdään molemmin puolin realistisesti, ei vuoden kuluttua ole epäselvyyttä, onko yhteistyö kantanut hedelmää.

Kari-Pekka Martimo, LT, dos.
Työterv.huollon ja työlääket. erik.lääk.
Johtaja, työkykyriskien ennakointi ja tutkimus, Ilmarinen
@kp_martimo

 

  • Tuomo Välimaa 24.4.2020 klo 07.21
    Hyvä artikkeli! Tämä vaatii yrityksiltäkin paneutumista asiaan, sillä työterveyshuollolle hyvin herkästi ulkoistetaan asioita, jotka nimenomaan kuuluvat yrityksille ja esimiehille. Yrityksen osalta tämä voisi olla yksi osa yrityksen työhyvinvointi- ja työsuojelusuunnitelmaa, jossa voisi näkyä myös työntekijöiden vastuu oman työhyvinvoinnin ja terveyden ylläpidosta.
    Vastaa kommenttiin

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 21.7.2021

Hei liikkuja – onko mittalaitteesi renki vai isäntä?

Monelle meistä kunto- ja terveysliikkujista kesä on kestävyysliikunnan kulta-aikaa. Löydämme liikkumisen iloa muun muassa luonnosta nautiskellen kävelylenkin lomassa, lenkkipolkuja pinkoen tai pyörän selässä kiitäen. Monet hurahtavat laskemaan omia kilometrejään ja tähtäävät täysillä kohti omia tavoitteitaan tai kisailevat esimerkiksi pyöräkilometreistä Kilometrikisassa. Ranteeseen puetaan tietenkin suoritusta mittaava älylaite. Eihän sitä muuten tiedä liikkuneensa.

Hei liikkuja – onko mittalaitteesi renki vai isäntä?

Blogit 24.6.2021

Yrittäjät ansaitsevat yhtä hyvän eläketurvan kuin palkansaajatkin

Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään on vaatimaton Suomen Yrittäjien tuoreen tutkimuksen perusteella, alivakuuttaminen on yleistä ja valtion rahoitus on kasvussa. Vuoroin arvostellaan yrittäjiä ja eläkevakuuttajia alivakuuttamisesta. Mistä tässä on oikein kyse?

Yrittäjät ansaitsevat yhtä hyvän eläketurvan kuin palkansaajatkin

Blogit 17.6.2021

Digitaalinen alusta on hyvä renki, mutta huono isäntä

Vuodesta 2007, eli ensimmäisen iPhonen julkaisusta lähtien, voimistunut alustatalous on kovaa vauhtia laajenemassa perinteiseen, digitalisaation ulkopuolella olleeseen palveluliiketoimintaan. Korona-aika on vauhdittanut ilmiötä, josta osoituksena on esimerkiksi valtavasti kasvaneet algoritmijohtoiset ruuan kotiinkuljetuspalvelut. Painettujen puhelinluetteloiden jäätyä historiaan, perinteiset palvelualan pienyritykset joutuvat nykyään olemaan aktiivisesti läsnä somessa, Google-hauissa, kuluttaja-arvioissa ja kilpailutuksia tekevissä palveluissa ollakseen asiakkaiden näkökulmasta olemassa.

Digitaalinen alusta on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lisää ajankohtaisia artikkeleita