Menestystarinat

Kuukauden asiantuntija: Mikhael Koufos

Huolehdimme Ilmarisessa yli miljoonan suomalaisen eläketurvasta. Olemme 60 vuotta rakentaneet yhdessä asiakkaidemme kanssa parempaa työelämää ja edistäneet työkykyä. Mutta ketkä tätä työtä tekevät? Lue, mitä kuukauden asiantuntijamme Mikhael Koufos kertoo työstään.

Kuka olet ja mitä teet Ilmarisessa?

– Olen Mikhael Koufos ja toimin asiakaskokemuspuolen data-analyytikkona liiketoiminnan tuki, tulos ja riski -osastolla. Toteutan kyselyitä ja laajempia asiakassuhdetutkimuksia, hallinnoin eri palautekanavistamme tulevaa asiakaskokemusdataa ja teen asiakaskokemukseen liittyviä analyysejä sekä raportointia. Työtehtävääni kuuluukin jatkuva keskustelu liiketoiminnan ja teknisten asiantuntijoiden (kuten data engineerien) kanssa. Tehtävänkuvani on todella monipuolinen, eikä rajoitu vain data-analytiikkaan ja asiakastutkimuksiin. Työhöni kuuluu myös mm. sisäisen laskennan tehtäviä, projektinhallintaa sekä kehittämistä.

Miten data-analyytikoksi tullaan? Mitä olet opiskellut?

– Oma opintotaustani on tilastotieteessä yhteiskuntadatatieteen linjassa ja kauppatieteissä, jossa pääaineeni on laskentatoimi. Tilastotiedettä opiskelin Helsingin yliopistossa, josta valmistuin vuonna 2018. Kauppatieteiden opinnot Aalto-yliopistossa ovat vielä kesken.

– Data-analyytikoksi tullaan hyvin monesta eri taustasta, sillä työssä hyödyllistä on dataosaamisen lisäksi myös erilaisten tilastollisten ja muiden menetelmien tunteminen, ohjelmointi ja tietotekninen osaaminen sekä tietenkin liiketoiminta- ja muu substanssiosaaminen. Onneksi kaikkea ei tarvitse osata heti opinahjostaan valmistuttuaan, vaan työ kyllä opettaa. Data-analyytikon ja data scientistin ero on melko häilyvä. Usein data scientistin työ on projektimaisempaa ja työssä keskeistä on erilaisten ennustemallien tekeminen.

Data-analyytikon pitää tuntea data ja erottaa oleellinen

Mitkä ovat data-analyytikon tärkeimmät taidot? Mitä pitää osata ja huomioida dataa käsiteltäessä?

– Lähtökohta dataa käsitellessä on tietenkin se, että tietää mistä data tulee ja miten se muodostuu. Ennen analysointivaihetta data tulee käydä huolella läpi, tutkia millaisia arvoja muuttujat saavat ja katsoa läpi mahdolliset puutteet ja virheet datassa. Toisaalta data-analyytikon tulee erottaa hyvin myös se, mikä on liiketoiminnan kannalta tärkeää ja oleellista.

– Kun puhutaan ohjelmistopuolesta, tärkeintä on osata hyvin jokin tilastollinen ohjelmointikieli (työssäni käytän R:ää ja aiemmissa töissäni olen työskennellyt Pythonilla, SAS:lla ja SPSS:llä). Lisäksi tietokanta- ja SQL-osaaminen ovat olennaisia. Muita työssäni keskeisiä työkaluja ovat Power BI, Excel ja PowerPoint.

Miten ja koska olet päätynyt töihin Ilmariseen?

– Aloitin Ilmarisella joulukuussa 2020. Ilmarisella oli tarjolla harvinaisen sopiva paikka minulle: pääsisin hyödyntämään niin tilastotiede- ja dataosaamistani kuin myös syventämään kauppiksen laskentatoimen linjalla opittuja asioita. Myös tarjotut projektinhallintaan ja kehittämiseen liittyvät tehtävät kiinnostivat. Yksi konkreettinen asia, jonka tässä työssä koin hienona mahdollisuutena oli se, että tässä pääsee seuraamaan datan jalostuksen ja hyödyntämisen kaikkia vaiheita.

Eläkealaa ei ehkä mielikuvissa ole digitaalisuuden edelläkävijä, mutta pitääkö tämä mielikuva oikeastaan paikkaansa?

– Henkilökohtainen puhelinasiakaspalvelu on luonnollisesti työeläkealalla keskeinen palvelukanava. Niin yritykset ja yrittäjät kuin henkilöasiakkaat haluavat kuitenkin asioida yhä useammin verkossa. Tämä megatrendi koskettaa kaikkia toimialoja ja myös Ilmarista erittäin vahvasti. Ilmarisessa digitaalisia palveluita kehitetään jatkuvasti paremmiksi asiakaspalautteen perusteella. Uusia palveluja tulee koko ajan lisää, ja olemassa olevien palveluiden kehittämiseen panostetaan todella paljon. Suuriin pankkeihin verrattuna Ilmarinen on verrattain ketterä toimija ja pystyy ottamaan isojakin harppauksia digitaalisuuden saralla. Mielestäni Ilmarista voisi hyvinkin kutsua digitaalisuuden edelläkävijäksi.

Miksi data-analytiikan ja tietotekniikan osaajien kannattaisi harkita eläkealaa ja Ilmarista työnantajana?

– Kuten edellisessä kohdassa totesin, digitaalisuuteen panostetaan meillä valtavan paljon. Tämän myötä avautuu yhä enemmän kiinnostavia ja uusia dataan ja tietotekniikkaan liittyviä ongelmia ratkottavaksi. Ilmarisella tehtävät ovat monipuolisia ja työssä oma kädenjälki todella näkyy.

Monipuolisessa työssä oppii jatkuvasti 

Mikä on parasta työssäsi?

– Parasta työssäni on sen monipuolisuus. Työssäni pääsee tekemään yhteistyötä monen eri alan ammattilaisen kanssa, sillä asiakaslähtöisyys ja asiakasymmärrys ovat tärkeitä arvoja koko Ilmarisessa.  

Miten pidät huolta osaamisestasi ja ammattitaidostasi?

– Olen siinä onnellisessa asemassa, että työssäni on oppimiskokemuksia jatkuvasti. Parhaiten oppii tekemällä ja olemalla avoin  itselle vielä vähemmän tuttujen työtehtävien suhteen. Lisäksi käyn välillä kursseja verkossa tai avoimessa yliopistossa – ja itselläni kun on vielä toinen tutkinto kesken (ja opinto-oikeusaika paukkuu), niin olen myös suorittanut opintojaksoja tutkinto-opiskelijana.

Mitä työyhteisö merkitsee sinulle?

– Työyhteisö ja työkaverit ovat työssä hyvin tärkeä asia. Vain yhdessä voidaan saavuttaa jotain oikeasti suurta ja merkittävää. On mukavaa päästä jakamaan tietoa työkavereiden kesken, ja juuri työkavereilta monesti oppii todella paljon ja työporukan keskusteluissa voi syntyä hyviä uusia ideoita.

Miten korona on vaikuttanut työhösi ja tapaasi työskennellä?

– Ennen poikkeusaikaa en kovin usein ollut työskennellyt etänä. Etätyöllä on puolensa - muuta elämää voi olla helpompi yhdistää ja erityisesti paljon keskittymistä vaativat tehtävät soveltuvat etätyöhön hyvin. Data-analyytikkona minulla on tällaista itsenäistä työtä jonkin verran. Kuitenkin työhöni kuuluu myös palavereja ja keskustelua kollegoiden kanssa. Olen iloinen, että tänä syksynä on voinut olla aiempaa normaalimmin toimistolla ja päässyt näkemään kollegoita livenä.

Pidä huolta ihmissuhteista, nuku riittävästi ja harrasta liikuntaa

Mikä on mielestäsi paremman työelämän salaisuus?

– Oman työn merkityksen ymmärtäminen koko yrityksen liiketoiminnan kontekstissa. Toinen asia, ja joka tukee tätä edellä mainittua, on jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen. Oman osaamisen laajetessa myös työtehtävät voivat monipuolistua entisestään ja kaikki uusi on minusta myös siitä syystä innostavaa.

Miten pidät huolta hyvinvoinnistasi?

– Hyvinvointi on todella laaja kokonaisuus – itse asiassa pääsin tutkimaan työhyvinvointia pintaa syvemmälle OP:lle tekemässäni tilastotieteen gradussa. Jos yksi asia pitäisi hyvinvoinnista sanoa, niin se on riittävä uni. Uni vaikuttaa niin paljon keskittymiseen ja omaan jaksamiseen. Vaikka tuppaankin olemaan iltavirkku, pyrin nukkumaan ainakin useimpina öinä riittävästi.

– Muita hyvinvointia nostavia asioita ovat ihmissuhteet ja iikunta. Lisäksi työpäivän päätyttyä on tärkeää unohtaa työasiat hetkeksi ja keksiä jotakin muuta aktiviteettia. On ollut mukavaa taas päästä vähän huolettomammin viettämään iltaa kavereiden kanssa ja harrastamaan liikuntaa sisätiloissa.

Jos työsi olisi rakennus, mikä rakennus se olisi ja miksi?

– Yrityksissä kyvykkyydet hyödyntää dataa ja hyödynnettävän datan määrä kasvavat jatkuvasti. Ehkä rakennus voisi olla vaikkapa mökki, jota jatkuvasti parannetaan ja laajennetaan.

Lue lisää:

Lisää aiheesta

Menestystarinat 7.12.2021

Hyvän palvelun salaisuus on asiakaslähtöisyys

Ilmarinen on palvellut asiakkaitaan jo 60 vuotta eläkevakuuttamiseen liittyvissä asioissa. Juhlavuoden kunniaksi nostamme esiin asiakkaidemme kanssa työtä tekeviä tiimejä ja asiantuntijoita. Mikä on erinomaisen asiakaspalvelun salaisuus? Tällä kertaa kysymykseen vastaa Inside Sales -tiimi

Hyvän palvelun salaisuus on asiakaslähtöisyys

Menestystarinat 2.12.2021

Ammatillisen kuntoutuksen palvelu tukee asiakkaita pidempään työuraan

Ilmarinen on palvellut asiakkaitaan jo 60 vuotta eläkevakuuttamiseen liittyvissä asioissa. Juhlavuoden kunniaksi nostamme esiin asiakkaidemme kanssa työtä tekeviä tiimejä ja asiantuntijoita. Mikä on erinomaisen asiakaspalvelun salaisuus? Vastausvuorossa on kuntoutuksen asiakaspalvelu

Ammatillisen kuntoutuksen palvelu tukee asiakkaita pidempään työuraan

Menestystarinat 24.11.2021

Kuukauden asiantuntija: Mikhael Koufos

Huolehdimme Ilmarisessa yli miljoonan suomalaisen eläketurvasta. Olemme 60 vuotta rakentaneet yhdessä asiakkaidemme kanssa parempaa työelämää ja edistäneet työkykyä. Mutta ketkä tätä työtä tekevät? Lue, mitä kuukauden asiantuntijamme Mikhael Koufos kertoo työstään.

Kuukauden asiantuntija: Mikhael Koufos
Lisää ajankohtaisia artikkeleita